Samolot szkolno-treningowy Koolhoven F.K. 51

Historia konstrukcji:

Samolot szkolno-treningowy opracowany w 1935 roku w holenderskich zakładach N.V. Koolhoven Vliegtuigen w Waalhaven. Głównym konstruktorem był Frederick Koolhoven. Prototyp został oblatany 25 maja 1935 roku (numer seryjny 5101, cywilna rejestracja PH-AJV).

Przy produkcji kadłubów współpracowały zakład Aviolanda. Wyprodukowano 142 egzemplarze.

Siły powietrzne zamówiły 3 serie: 10 (od 1 do 10), 15 (od 11 do 25) i 29 (od 400 do 428).  W 1940 roku 16 znajdowało się w służbie.

Marynarka wojenna zamówiła dalsze 17 samolotów.

1 sierpnia 1936 roku Holandia zakupiła 8 samolotów (numery ewidencyjne od E-1 do E-6 – pierwszy i ostatni zostały użyte dwukrotnie po rozbiciu noszących je pierwotnie maszyn) Stacjonowały w bazie De Kooy.

18 czerwca 1937 roku 9 samolotów (numery ewidencyjne od E-7 do E-15).

Dane techniczne:

Załoga:
Masa własna:
Masa startowa:
Rozpiętość:
Długość:
Wysokość:
Powierzchnia nośna:
Jednostka napędowa:
 
 
Prędkość maksymalna:
Pułap:
Zasięg:
Uzbrojenie:
2 osoby
870 kg
1.260 kg
9,00 m
7,85 m
2,80 m
27,00 m2
1 silnik 9-cyl. w układzie pojedynczej gwiazdy,
chłodzony powietrzem,
typu Armstrong Siddeley „Cheetah” IX o mocy 350 KM
235 km/h na wysokości 2.280 m
5.600 m
825 km
2 km kal. 7,9 mm

Opis konstrukcji:

Jednosilnikowy dwupłat z otwartymi kabinami załogi i stałym podwoziem.

Źródła:

Praca zbiorowa „Encyklopedia lotnictwa”, wyd. Debit, 1998

Internet:

http://www.koolhoven.com/

http://www.alexdenouden.nl/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.