Samolot myśliwski Koolhoven F.K. 58

Historia konstrukcji:

Samolot myśliwski opracowany w 1938 roku w holenderskich zakładach N.V. Koolhoven Vliegtuigen w Waalhaven koło Rotterdamu. Oznaczenie producenta Model 1166. Głównym konstruktorem był Frederick Koolhoven, a w jego zespole znalazł się także niemiecki inż. Erich Schatzki (były szef techniczny niemieckich linii lotniczych Deutsche Lufthansa zmuszony do emigracji ze względu na żydowskie pochodzenie), który przeszedł z zakładów Fokker w których opracował samolot myśliwski Fokker D.XXI. Prototyp został ukończony w rekordowym tempie 2 miesięcy i oblatany 17 lipca 1938 roku (numer seryjny 5801, cywilna rejestracja PH-ATO).

Ponieważ samolot znajdował się w zakresie zainteresowania sił powietrznych Francji nowy samolot zaprezentowano w listopadzie 1938 roku na Salonie Paryskim. Podczas powrotu do zakładów producenta prototyp został rozbity 12 stycznia 1939 roku koło miejscowości Ghent. Na szczęście prace nad drugim prototypem już trwały. Wysiłki przyniosły efekty i w styczniu 1939 roku producent otrzymał zamówienie z Francji na dostawę 50 egzemplarzy w wersjach F.K. 58 z silnikiem oraz F.K. 58A z silnikiem Gnome-Rhône 14N16.

Na początku 1940 roku Holandia zamówiła 36 egzemplarzy których nie zdążono już wyprodukować. Planowano użycie nowych silników Bristol „Taurus” których zastosowanie obiecywało uzyskanie wysokich osiągów (złożono u brytyjskiego producenta na 40 silników). Po niemieckim ataku w maju 1940 roku przejęto jedynie drugi prototyp (numer seryjny 5802, cywilna rejestracja PH-AVA, wojskowy numer ewidencyjny 1002) znajdujący się na ternie zakładów producenta.

Dane techniczne:

Załoga:
Masa własna:
Masa startowa:
Rozpiętość:
Długość:
Wysokość:
Powierzchnia nośna:
Jednostka napędowa:
 
 
 
Prędkość maksymalna:
Pułap:
Zasięg:
Uzbrojenie:
1 osoba
1.820 kg
2.550 kg
10,97 m
8,68 m
2,90 m
17,30 m2
1 silnik 14 cyl. w układzie podwójnej gwiazdy, chłodzony powietrzem,
typu Hispano-Suiza 14Aa10
o mocy startowej 1036 KM
475 km/h
10.400 m
720 km
4 km FN No. 3 kal. 7,9 mm

Opis konstrukcji:

Jednosilnikowy samolot zbudowany w układzie wolnonośnego dolnopłata. Kadłub stanowiła spawana kratownica kryta w przedniej części blachą duralową, a od kabiny pilota do ogona kryta płótnem. Skrzydła drewniane kryte sklejką.

Uzbrojenie samolotu stanowiły 4 karabiny maszynowe umieszczone w skrzydłach poza kręgiem śmigła.

Źródła:

Praca zbiorowa „Encyklopedia lotnictwa”, wyd. Debit, 1998

Czasopismo „Flight Global” numer 1554 z 6 października 1938 r.

Internet:

http://www.koolhoven.com/

http://www.alexdenouden.nl/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.