Samolot szkolno-treningowy de Havilland DH.60G/M „Moth” (L.B. III)

Historia konstrukcji:
Samolot opracowany w brytyjskich zakładach The de Havilland Aircraft Co. Ltd. Prototyp został oblatany 22 lutego 1925 roku.

Dania zakupiła dla lotnictwa marynarki Marinens Flyvevæsen 5 egzemplarzy u brytyjskiego producenta: w 1928 roku 2 maszyny w wersji DH.60G (numery ewidencyjne 148 i 149) oraz w 1931 roku 3 maszyny w wersji DH.60M (numery ewidencyjne 145, 146 i 147).

Zastosowanie:
W 1940 roku samoloty służyły w szkole lotnictwa morskiego Marinens Flyveskole w Avnø. W trakcie służby dwa z nich zostały rozbite (w 1931 roku o numerze ewidencyjnym 146, natomiast w 1938 roku o numerze ewidencyjnym 148).

Dane techniczne:

Załoga:
Masa własna:
Masa startowa:
Rozpiętość:
Długość:
Wysokość:
Powierzchnia nośna:
Jednostka napędowa:
 
 
Prędkość maksymalna:
Pułap:
Zasięg:
Uzbrojenie:
2 osoby
430 kg
748 kg
9,13 m
7,29 m
2,68 m
22,57 m2
1 silniki 4-cyl. w układzie rzędowym,
chłodzony powietrzem,
typu De Havilland „Gipsy Major” I o mocy 100 KM
159 km/h
4420 m
515 km
brak

Opis konstrukcji:
Jednosilnikowy dwupłat konstrukcji mieszanej. Dwuosobowa załoga zajmowała miejsca w układzie tandem w odkrytych kabinach zaopatrzonych w wiatrochron.

Podwozie w układzie klasycznym z dwoma szeroko rozstawionymi amortyzowanymi kołami głównymi oraz metalową płozą ogonową.

Silnik rzędowy napędzał dwułopatowe drewniane śmigło o stałym skoku.

Źródła:

Praca zbiorowa „Encyklopedia lotnictwa”, wyd. Debit, 1998

Internet:

www.flymuseum.dk

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.