Samolot myśliwski „Mörkö Morane” (MS.406)

Samolot myśliwski MS.406
Samolot myśliwski MS.406

Historia konstrukcji:
Samolot myśliwski MS.406 C1 został opracowany we francuskich zakładach Aéroplanes Morane-Saulnier w Puteaux. Oblot prototypu miał miejsce 8 sierpnia 1935 roku.

Po wybuchu Wojny Zimowej w listopadzie 1939 roku Francja przekazała Finlandii 50 maszyn z których ostatecznie wysłano 30 egzemplarzy. Zmontowano je w szwedzkim Malmo i dostarczono w lutym 1940 roku do Finlandii.

Dodatkowo odkupiono od Niemiec część maszyn zdobytych w 1940 roku – łącznie do października 1942 roku  Finlandia weszła w posiadanie 87 samolotów: 76 w wersji MS.406 oraz 11 w ulepszonej wersji MS.410 (uzbrojenie w skrzydłach obejmowało 4 karabiny maszynowe zamiast 2).

Na początku 1943 roku fiński inżynier Aarne Lakomaa przygotował projekt dostosowania płatowca do radzieckiego silnika Klimow M-105 P, który był licencyjną wersją silnika Hispano-Suiza o znacznie większej mocy. Oblot tak przebudowanego prototypu miał miejsce 25 stycznia 1943 roku (numer ewidencyjny MS-631). Maszyna ta przeszła szereg prób w locie oraz kilka modyfikacji co pozwoliło przygotować dokumentację dla kolejnych samolotów. Nieobciążony samolot osiągał prędkość maksymalną 525 km/h oraz prędkość wznoszenia ponad 20 m/s. W lutym 1944 roku zakupiono w Niemczech 85 wyremontowanych silników Klimow M-105 oraz zakupiono w zakładach Messerschmitt stałe chłodnice cieczy. Z wykorzystaniem przygotowanych podzespołów od kwietnia 1944 roku zmodyfikowano serię 40 egzemplarzy, z których pierwszy dostarczono do jednostek w lipcu 1944 roku.

Samolot myśliwski „Mörkö Morane”
Samolot myśliwski „Mörkö Morane”

Dane techniczne:

Załoga:
Masa:
 
Rozpiętość:
Długość:
Wysokość:
Powierzchnia nośna:
Jednostka napędowa:
 
 
 
Prędkość maksymalna:
 
Prędkość wznoszenia:
Pułap:
Zasięg:
Uzbrojenie:
1 osoba
własna 2.210 kg
startowa 2.787 kg
10,62 m
8,28 m
2,71 m
17,10 m²
1 silnik 12-cyl. w układzie widlastym,
chłodzony cieczą, doładowany,
typu Klimow M-105 P
o mocy 1050 KM przy 2.700 obr./min
510 km/h na wysokości 4.000 m,
437 km/h na wysokości 0 m
17 m/s
11.800 m
780 km
1 działko MG151/20 kal. 20 mm,
2 km kal. 7,7 mm

Samolot myśliwski „Mörkö Morane”
Samolot myśliwski „Mörkö Morane”

Opis konstrukcji:
Jednosilnikowy dolnopłat konstrukcji metalowej. Zastosowano chowane w locie podwozie w układzie klasycznym.

Silnik poprzez reduktor napędzał trójłopatowe metalowe śmigło o zmiennym skoku.

Tabliczka znamionowa silnika Klimow M-105 P
Tabliczka znamionowa silnika Klimow M-105 P

Uzbrojenie stałe samolotu stanowiło działko MG 151/20 kal. 20 mm strzelające poprzez wydrążony wał napędowy i kołpak śmigła oraz 2 francuskie karabiny maszynowe MAC 1934 kal. 7,5 mm lub belgijskie karabiny maszynowe FN-Browning kal. 7,7 mm umieszczone w skrzydłach i strzelające poza kręgiem śmigła.

Do naprowadzania uzbrojenia na cel wykorzystywano celowniki refleksyjne THm/40Kk (licencyjne niemieckie Revi 3c produkcji zakładów Väisälä).

Źródła:

Praca zbiorowa „Encyklopedia lotnictwa”, wyd. Debit, 1998 r.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.