Samolot wielozadaniowy Hawker „Nisr”

Samolot wielozadaniowy Hawker „Nisr”
Samolot wielozadaniowy Hawker „Nisr”

Historia konstrukcji:
Samolot „Audax” został opracowany w brytyjskich zakładach Hawker Aircraft Ltd. w Kingston. Powstał on na bazie wcześniejszego modelu samolotu wielozadaniowego Hawker „Hart”. Głównym konstruktorem był Sydney Camm. Pierwszy prototyp został oblatany w 1931 roku.

Irak zamówił na potrzeby swoich sił powietrznych wersję samolotu wyposażoną w silnik gwiazdowy Bristol „Pegasus” która otrzymała nazwę „Nisr” (pol. orzeł).

W 1934 roku dostarczono 34 samoloty:

– 24 egz. wyposażone w silnik Bristol „Pegasus” II M2

– 10 egz. wyposażone w silnik Bristol „Pegasus” VI P8

Zastosowanie:
W maju 1941 roku 1. dywizjon w bazie Mosul miał na stanie 25 samolotów.

Samolot wielozadaniowy Hawker „Nisr”
Samolot wielozadaniowy Hawker „Nisr”

Dane techniczne:

Załoga:
Masa:
 
Rozpiętość:
Długość:
Wysokość:
Powierzchnia nośna:
Jednostka napędowa:
 
 
Prędkość maksymalna:
Pułap:
Zasięg:
Uzbrojenie:
2 osoby
własna 1.333 kg
startowa 1.989 kg
11,35 m
9,02 m
3,17 m
32,33 m2
silnik 9-cyl. w układzie pojedynczej gwiazdy,
chłodzony powietrzem, doładowany,
typu Bristol „Pegasus”
320 km/h
6.500 m
700 km
1 km Vickers 7,7 mm, 1 km Lewis 7,7 mm,
lekkie bomby

Samolot wielozadaniowy Hawker „Nisr”
Samolot wielozadaniowy Hawker „Nisr”

Opis konstrukcji:
Jednosilnikowy dwupłat konstrukcji metalowej krytej płótnem, z otwartymi kabinami załogi. Zastosowano trójkołowe stałe podwozie w układzie klasycznym.

Zaopatrzony w wąską osłonę Townenda silnik napędzał drewniane śmigło dwułopatowe.

Uzbrojenie stałe tworzył karabin maszynowy Vickers umieszczony z boku kadłuba, strzelający przez krąg śmigła z wykorzystaniem synchronizatora typu Constantinescu, a ruchomy karabin maszynowy Lewis zamontowano w tylnej kabinie obserwatora. Uzbrojenie bombowe przenoszono na zewnętrznych podwieszeniach podskrzydłowych.

Źródła:

Praca zbiorowa „Encyklopedia lotnictwa”, wyd. Debit, 1998 r.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.