Samolot szkolno-treningowy VL „Pyry”

Samolot szkolno-treningowy VL „Pyry”
Samolot szkolno-treningowy VL „Pyry”

Historia konstrukcji:
Samolot szkolno-treningowy „Pyry” (pol. zamieć śnieżna) został opracowany w fińskich zakładach Valtion Lentokonetehdas w Tampere. Zamówienie na opracowanie nowej maszyny złożono 23 października 1936 roku. Prototyp został oblatany 29 marca 1939 (numer ewidencyjny PY-1). 3 maja 1940 fińskie lotnictwo wojskowe zamówiło 40 maszyn seryjnych (numery ewidencyjne od PY-2 do PY-41). Ostatni wyprodukowany samolot został dostarczony w czerwcu 1940 roku.

W fińskim muzeum Keski-Suomen Ilmailumuseo w Tikkakoski znajdują się maszyny o numerach ewidencyjnych PY-1 oraz PY-35, w muzeum Vesivehmaan Varastohalli w Lahti egzemplarz o numerze ewidencyjnym PY-26 a w muzeum Suomen Ilmailumuseo w Helsinkach egzemplarz o numerze ewidencyjnym PY-27.

Dane techniczne:

Załoga:
Masa:
 
Rozpiętość:
Długość:
Wysokość:
Powierzchnia nośna:
Jednostka napędowa:
 
 
 
Prędkość maksymalna:
Pułap:
Zasięg:
Uzbrojenie:
2 osoby
własna 1.045 kg
startowa 1.535 kg
9,80 m
7,75 m
2,50 m
12,70 m²
1 silnik 9-cyl. w układzie pojedynczej gwiazdy,
chłodzony powietrzem, doładowany,
typu Wright R-975-E3 „Whirlwind”
o mocy 420 hp przy 2.200 obr./min
225 km/h
5.800 m
750 km
brak

Opis konstrukcji:
Jednosilnikowy dolnopłat konstrukcji mieszanej, z zakrytą kabinami załogi w układzie tandem. Zastosowano stałe podwozie kołowe w układzie klasycznym.

Pozbawiony osłony silnik napędzał dwułopatowe drewniane śmigło o stałym skoku. Zbiornik paliwa o pojemności 290 litrów.

Źródła:

Praca zbiorowa „Encyklopedia lotnictwa”, wyd. Debit, 1998 r.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.