Samolot bombowy SABCA S.47

Samolot bombowy SABCA S.47
Samolot bombowy SABCA S.47

Historia konstrukcji:
Samolot wielozadaniowy Caproni Ca.335 „Maestrale” opracował Cesare Pallavicino z włoskich zakładów Cantieri Aeronautici Bergamaschi (CAB – część koncernu Gruppo Caproni).

Na bazie umowy z października 1937 roku (dodatkowo pod oznaczeniem SABCA S.45 miał być produkowany samolot Caproni Ca.135, jako SABCA S.46Caproni Ca.310 oraz jako SABCA S.48Caproni Ca.312) po zmontowaniu w zakładach Ponte San Pietro prototyp nowej maszyny został oblatany 16 lutego 1939 roku a następnie rozmontowany i w czerwcu 1939 roku przetransportowany koleją do belgijskich zakładów Société Anonyme Belge de Construction Aéronautique (SABCA) w Evére koło Brukseli. W lipcu został on zaprezentowany na salonie w Brukseli. Następnie został ponownie oblatany 19 września 1939 roku (otrzymał belgijskie znaki rejestracyjne OO-ATH). 13 stycznia 1940 roku zaprezentowano go belgijskim siłom powietrznym. Złożone zamówienie na 24 egzemplarze nie zostało zrealizowane ze względu na wybuch wojny.

Samolot bombowy SABCA S.47
Samolot bombowy SABCA S.47

Prototyp wraz z samolotem szkolno-treningowym SABCA S.40 przeleciał 14 marca 1940 roku na francuskie lotnisko  Orléans-Bricy, gdzie uległ wypadkowi. Naprawiana maszyna wpadła w ręce niemieckie.

Dane techniczne:

Załoga:
Masa:
 
Rozpiętość:
Długość:
Wysokość:
Powierzchnia nośna:
Jednostka napędowa:
 
 
Prędkość maksymalna:
Pułap:
Zasięg:
Uzbrojenie:
2 osoby
własna 2.100 kg,
startowa 3.200 kg
13,20 m
10,61 m
3,20 m
23,80 m2
1 silnik 12-cyl. w układzie widlastym,
chłodzony cieczą, doładowany,
typu Hispano Suiza 12Ycrs o mocy 860 KM
501 km/h na wysokości 4200 m
10.500 m
900 km
1 działko Hispano Suiza HS.404 kal. 20 mm,
3 km FN-Browning kal. 7,65 mm,
190 kg bomb

Samolot bombowy SABCA S.47
Samolot bombowy SABCA S.47

Samolot bombowy SABCA S.47
Samolot bombowy SABCA S.47

Samolot bombowy SABCA S.47
Samolot bombowy SABCA S.47

Opis konstrukcji:
Samolot zbudowany w układzie wolnonośnego dolnopłata. Konstrukcja metalowa, kryta na kadłubie panelami z aluminium, a na skrzydłach sklejką. Klapy i lotki na pełnej rozpiętości płata.

Umieszczone między rzędami cylindrów silnika działko strzelało poprzez wydrążony wał i kołpak śmigła. Resztę uzbrojenia uzupełniały dwa stałe karabiny maszynowe zabudowane w skrzydłach oraz jeden ruchomy w kabinie obserwatora. Ładunek bomb stanowiły 2 bomby o masie 50 kg przenoszone w kadłubowej komorze bombowej oraz 10 bomb po 9 kg podwieszonych pod skrzydłami.

Samolot bombowy SABCA S.47
Samolot bombowy SABCA S.47

Samolot bombowy SABCA S.47
Samolot bombowy SABCA S.47

Źródła:

Artykuł „The Brussels Show”, czasopismo „Flight” numer z 13 lipca 1939 r.

Praca zbiorowa „Encyklopedia lotnictwa”, wyd. Debit, 1998 r.

Internet:

http://www.baha.be

http://vvjack.be/

http://belmilac.wetpaint.com/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *