Samolot bombowy S.I.A.I. SM.79B

Samolot bombowy S.I.A.I. SM.79B
Samolot bombowy S.I.A.I. SM.79B

Historia konstrukcji:
Samolot bombowy SM.79 został opracowany we włoskich zakładach Società Italiana Aeroplani e Idrovolanti (w skrócie S.I.A.I.) w Sesto Calende. Prototyp został oblatany jako maszyna cywilna 8 października 1934 roku.

W 1938 roku Irak zakupił 5 samolotów w eksportowej wersji SM.79B napędzanych przez dwa silniki gwiazdowe Fiat A.80 R.C. 41. Jeden z nich został rozbity i ostatecznie do Iraku dostarczono 16 sierpnia 1938 roku 4 egzemplarze.

Zastosowanie:
W maju 1941 roku 6. dywizjon w bazie Rashid koło Bagdadu miał na stanie 4 samoloty.

Samolot bombowy S.I.A.I. SM.79B
Samolot bombowy S.I.A.I. SM.79B

Dane techniczne:

Załoga:
Masa:
 
Rozpiętość:
Długość:
Wysokość:
Powierzchnia nośna:
Jednostka napędowa:
 
 
Prędkość maksymalna:
Pułap:
Zasięg:
Uzbrojenie:
5 osób
własna 7.195 kg
startowa 10.470 kg
21,20 m
16,07 m
4,10 m
61,20 m2
2 silniki 18-cyl. w układzie podwójnej gwiazdy,
chłodzone powietrzem, doładowane,
typu Fiat A.80 R.C. 41 o mocy startowej 1.000 KM
400 km/h
7.000 m
1.800 km
3 km 12,7 mm,
1.200 kg bomb

Samolot bombowy S.I.A.I. SM.79B
Samolot bombowy S.I.A.I. SM.79B

Opis konstrukcji:
Dwusilnikowy samolot w układzie dolnopłata konstrukcji mieszanej, z zakrytymi kabinami załogi. Zastosowano trójkołowe chowane podwozie w układzie klasycznym.

Zaopatrzone w szeroką osłonę NACA zabudowane na skrzydłach silniki napędzały metalowe śmigła trójłopatowe.

Samolot wyposażono w 1 stały (zabudowany nad kabiną pilotów) i 2 ruchome karabiny maszynowe Breda-SAFAT kal. 12,7 mm (jeden na grzbiecie za kabiną pilotów a drugi w gondoli podkadłubowej). Uzbrojenie bombowe przenoszono podwieszone pionowo w wewnątrzkadłubowej komorze bombowej.

Źródła:

Praca zbiorowa „Encyklopedia lotnictwa”, wyd. Debit, 1998 r.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.