Samolot szkolno-treningowy VL „Tuisku”

Samolot szkolno-treningowy VL „Tuisku”
Samolot szkolno-treningowy VL „Tuisku”

Historia konstrukcji:
Samolot szkolno-treningowy „Tuisku” (pol. sztorm) został opracowany w fińskich zakładach Valtion Lentokonetehdas w Suomenlinna koło Helsinek (później firma przeniosła się do Tampere). Zespołem projektowym kierował inżynier Arvo Ylinen. Prototyp został oblatany 10 stycznia 1934 roku. W latach 1935-1937 wyprodukowano 30 maszyn seryjnych (numery ewidencyjne od TU-149 do TU-179).

W fińskim muzeum Suomen Ilmailumuseo w Helsinkach znajduje się egzemplarz o numerze ewidencyjnym TU-178.

Dane techniczne:

Załoga:
Masa:
 
Rozpiętość:
Długość:
Wysokość:
Powierzchnia nośna:
Jednostka napędowa:
 
 
 
Prędkość maksymalna:
Prędkość wznoszenia:
Pułap:
Zasięg:
Uzbrojenie:
2 osoby
własna 920 kg
startowa 1.625 kg
12,10 m
9,35 m
3,26 m
33,65 m²
1 silnik 7-cyl. w układzie pojedynczej gwiazdy,
chłodzony powietrzem, doładowany,
typu Armstrong Siddeley „Lynx” IVC
o mocy 215 hp przy 1.700 obr./min
207 km/h
2,8 m/s (11 min 55 s na wysokość 2.000 m)
4.400 m
1.150 km
brak

Samolot szkolno-treningowy VL „Tuisku”
Samolot szkolno-treningowy VL „Tuisku”

Opis konstrukcji:
Jednosilnikowy dwupłat konstrukcji mieszanej, z odkrytymi kabinami załogi. Zastosowano stałe podwozie kołowe w układzie klasycznym.

Pozbawiony osłony silnik napędzał dwułopatowe drewniane śmigło o stałym skoku. W późniejszym okresie dodano osłonę silnika w postaci pierścienia Townenda. Zbiornik paliwa o pojemności 225 litrów.

Źródła:

Praca zbiorowa „Encyklopedia lotnictwa”, wyd. Debit, 1998 r.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.