Lotniczy karabin maszynowy Gun, Machine, Caliber .50, Browning, M2, Aircraft

Historia konstrukcji:
Lotniczy karabin maszynowy Browning .50 M2 był używany przez siły zbrojne USA.

Zaprojektował go John Moses Browning. Produkowany seryjnie w amerykańskich zakładach Colt’s Patent Fire Arms Manufacturing Co. w Hartford, stan Connecticut. Po wybuchu wojny włączono do produkcji kolejne przedsiębiorstwa:

– High Standard Manufacturing Company w New Haven, stan Connecticut,

– AC Spark Plug Division of General Motors Corporation w Flint, stan Michigan,

– Brown-Lipe Chappin Division of General Motors Corporation w Syracuse, stan New York,

– Buffalo Arms Corporation w Buffalo, stan New York,

– Frigidaire Division of General Motors Corporation w Dayton, stan Ohio,

– Guide Lamp Division of General Motors Corporation w Syracuse, stan New York,

– Kelsey-Hayes Wheel Company w Plymouth, stan Michigan,

– Saginaw Divisions of General Motors Corporation,

– Savage Arms Corporation w Westfield, stan Massachusetts,

– Springfield Armory w Springfield, stan Massachusetts,

– Rock Island Arsenal w Rock Island, stan Illinois,

Model rozwojowy T36 został opracowany w zakładach High Standard Manufacturing Company. Zestandaryzowany w 1944 roku jako M2A1 z zamówieniem na 31.336 egzemplarzy. Niestety nie spełniał on oczekiwań i po wyprodukowaniu ok. 8.000 egzemplarzy cały projekt zamknięto w czerwcu 1945 roku na korzyść lotniczego karabinu maszynowego Browning .50 AN-M3.

Dane techniczne:

Kaliber:
Amunicja:
Masa:
Wymiary:
Długość lufy:
Szybkostrzelność:
12,7 mm
12,7×99
27,7 kg
1.435 x 149 x 98 mm
914 mm
750-850 strz./min

Wersje lotniczego karabinu maszynowego Browning .50 M2
Wersje lotniczego karabinu maszynowego Browning .50 M2

Opis konstrukcji:
Automatyka broni wykorzystuje energię krótkiego odrzutu lufy. Ryglowanie zamka pojedynczym wahliwym ryglem, poruszającym się  w suwadle prostopadle do osi przewodu lufy. Monolityczna lufa stalowa gwintowana o 8 prawoskrętnych zwojach, chłodzona powietrzem i na całej długości osłonięta płaszczem zaopatrzonym w liczne otwory dla poprawienia chłodzenia. Zasilanie broni z taśmy metalowej rozsypnej z lewej lub prawej strony komory zamkowej. Na stanowiskach stałych i wieżowych spust z użyciem solenoidu, natomiast w stanowiskach ruchomych operowanych przez strzelca spust mechaniczny.

Dla sprawnego załadunku naboi do taśmy stosowano maszynkę Machine, Linking, Caliber .50, ammunition, M7.

Amunicja:

Zwykła Cartridge, Ball, Caliber .50, M2

Długość naboju:
Długość pocisku:
Masa naboju:
Masa pocisku:
Masa ładunku miotającego:
Prędkość wylotowa:
Donośność:
138 mm
58 mm
115 g
45 g
15 g
867 m/s
6.949 m (7.600 jardów)

Pocisk pełnopłaszczowy z ołowianym rdzeniem.

Przeciwpancerna Cartridge, Armor Piercing, Caliber .50, M2

Długość naboju:
Długość pocisku:
Masa naboju:
Masa pocisku:
Masa ładunku miotającego:
Prędkość wylotowa:
Donośność:
138 mm
58 mm
116 g
46 g
15 g
867 m/s
6.949 m (7.600 jardów)

Pocisk pełnopłaszczowy z rdzeniem stalowym.

Zapalająca Cartridge, Incendiary, Caliber .50, M1

Długość naboju:
Długość pocisku:
Masa naboju:
Masa pocisku:
Masa ładunku miotającego:
Prędkość wylotowa:
Donośność:
138 mm
58 mm
110 g
40g
15 g
944 m/s
6.949 m (7.600 jardów)

Pocisk pełnopłaszczowy z ołowianym rdzeniem i materiałem zapalającym.

Zwykła ze smugaczem Cartridge, Tracer, Caliber .50, M1

Długość naboju:
Długość pocisku:
Masa naboju:
Masa pocisku:
Masa ładunku miotającego:
Prędkość wylotowa:
Donośność:
138 mm
60 mm
114 g
44 g
15 g
880 m/s
6.675 m (7.300 jardów)

Pocisk pełnopłaszczowy z ołowianym rdzeniem, w którego dennej części umieszczono smugacz  widoczny na dystansie 1.463 m (1.600 jardów).

Źródła:

Instrukcja „Army Index of Aeronautical Equipment. Volume 5: Armament”, 1944 r.

Instrukcja TM 9-225 „Browning Machine Gun Caliber .50, M2, Aircraft, Fixed and Flexible”, 1942 r.

Instrukcja TM 9-225 „Browning Machine Gun Caliber .50, M2, Aircraft, Basic”, 1940 r.

Instrukcja TM 9-225 „Browning Machine Gun Caliber .50, M2, Aircraft, Basic”, 1947 r.

Instrukcja TM 9-225A „Browning Machine Gun Caliber .50, M2, Aircraft, Fixed and Flexible”, 1940 r.

Instrukcja TM 9-1225 „Browning Machine Gun Caliber .50, M2, All Types”, 1942 r.

Instrukcja TM 9-2200 „Small Arms, Light Field Mortars and 20-mm Aircraft Guns”, 1943 r

Instrukcja ORD 9 SNL A-38 „Field and Depot Maintenance Allowances for Gun, Machine, Cal. .50, Browning, AN-M2, Aircraft, Basic”, 1951 r.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *