Samolot szkolno-treningowy VL „Viima”

Samolot szkolno-treningowy VL „Viima”
Samolot szkolno-treningowy VL „Viima”

Historia konstrukcji:
Samolot szkolno-treningowy „Viima” (pol. wiatr) został opracowany w fińskich zakładach Valtion Lentokonetehdas w Suomenlinna koło Helsinek (później firma przeniosła się do Tampere). Zespołem projektowym kierował inżynier Arvo Ylinen. Prototyp został oblatany 11 stycznia 1935 roku (numer ewidencyjny VI-1). Wkrótce do prób w locie dołączył drugi prototyp (numer ewidencyjny VI-2). 27 czerwca 1936 roku zamówiono 20 egzemplarzy seryjnych dla sił zbrojnych (numery ewidencyjne od VI-3 do VI-22) plus kolejne 2 egzemplarze dla oddziałów paramilitarnych (jeden z nich po zmobilizowaniu otrzymał numer ewidencyjny VI-23).

Do naszych czasów zachowało się 9 egzemplarzy, w tym prototyp przechowywany w muzeum przyfabrycznym w Tampere.

Dane techniczne:

Załoga:
Masa:
Rozpiętość:
Długość:
Wysokość:
Powierzchnia nośna:
Jednostka napędowa:
 
 
 
Prędkość maksymalna:
Pułap:
Zasięg:
Uzbrojenie:
2 osoby
własna 875 kg
9,20 m
7,35 m
2,73 m
20,00 m²
1 silnik 7-cyl. w układzie pojedynczej gwiazdy,
chłodzony powietrzem, wolnossący,
typu Siemens-Halske Sh 14 A
o mocy 160 hp przy 2.200 obr./min
195 km/h
4.500 m
500 km
brak

Opis konstrukcji:
Jednosilnikowy dwupłat konstrukcji mieszanej, z odkrytymi kabinami załogi. Zastosowano stałe podwozie kołowe w układzie klasycznym.

Pozbawiony osłony silnik napędzał dwułopatowe drewniane śmigło o stałym skoku.

Źródła:

Praca zbiorowa „Encyklopedia lotnictwa”, wyd. Debit, 1998 r.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.