Załoga: | 44 osoby |
Wyporność: | 140 t |
Wymiary: | 45,5 x 5,9 x 1 m |
2 silniki Diesla MAN o mocy 800 KM każdy, | |
2 śruby napędowe | |
Prędkość maksymalna: | 24,2 km/h |
Zapas paliwa: | 20 ton |
Uzbrojenie: | 2 działa 22 M. kal. 76,5 mm, |
1 działo 36 M. kal. 20 mm, | |
1 km 7/31 M. kal. 8 mm | |
Opancerzenie: | 7,5 mm burty, 6 mm pokład, |
10 mm wieże i stanowisko dowodzenia |
Historia konstrukcji:
Monitor rzeczny zbudowany w 1918 roku w austrowęgierskiej stoczni rzecznej Ganz és Tsa. Danubius Gép-, Waggon- és Hajógyár RT. w Budapest/Újpest.
Pierwotnie nosił nazwę STÖR. W 1919 roku nadano mu węgierską nazwę KOMÁROM. Od 1930 roku nosił nazwę SOPRON.
Opis konstrukcji:
Zmodernizowany w 1928 roku – wymieniono pierwotny napęd parowy na nowoczesne silniki diesla niemieckiej firmy MAN.
Uzbrojenie artyleryjskie umieszczono pojedynczo w opancerzonych wieżach ulokowanych na dziobie i rufie jednostki. Na śródokręciu znajdowała się maszynownia.
W 1940 roku uzbrojenie przeciwlotnicze okrętu uzupełniono o armatę przeciwlotniczą 36 M. kal. 40 mm.
Źródła:
Károly Csonkaréti, László Benczúr „Haditengerészek és folyamrök a Dunán”, 1997
József Bak „A szomszédos államok dunai flottillái”, 1994
Dénes Bernard, Charles Kliment „Maďarská armáda 1919-1945”, wyd. Ares, 2007
Leo W.G. Niehorster „The Royal Hungarian Army 1920-1945”, wyd. Axis Europa Books, 1998
Internet: