Motocykl mittleres Kraftrad 400 cm3 BMW R 4

Historia konstrukcji:
Motocykl model R 4 został opracowany w niemieckich zakładach Bayerische Motoren Werke A.G. w München (pol. Monachium).

W latach 1932-1936 wyprodukowano 15.200 egzemplarzy. Cena jednostkowa wynosiła 1.150 RM.

Dane techniczne:

Masa:
 
Wymiary:
Rozstaw osi:
Jednostka napędowa:
 
 
Skrzynia przekładniowa:
Prędkość maksymalna:
Zbiornik paliwa:
Zużycie paliwa:
własna 137 kg,
całkowita 345 kg
1.980 x 850 x 950 mm
1.320 mm
silnik 1-cyl., chłodzony powietrzem,
pojemność 398 cm3 ,
o mocy 12 KM przy 3.500 obr./min
4 biegi
na drodze 100 km/h
12 litrów
na drodze ok. 3,5 l/100 km

Opis konstrukcji:
Rama stalowa, tłoczona. Przedni widelec z krótkimi wahaczami, amortyzowany ćwierćeliptycznym resorem piórowym, natomiast z tyłu zawieszenie sztywne. Instalacja elektryczna o napięciu 6 V z akumulatorem o pojemności 7 Ah. Zapłon bateryjny.

Czterosuwowy silnik górnozaworowy (ohv). Średnica cylindra 78 mm, skok tłoka 84 mm, stopień sprężania 1:5,7. Zastosowano gaźnik typu Sum CK 3/500. Rura wydechowa poprowadzona po lewej stronie pojazdu.

Przełożenia skrzyni biegów:
1. bieg: 3,60
2. bieg: 2,18
3. bieg: 1,35
4. bieg: 1,00

Sprzęgło jednotarczowe mokre. Napęd przekazywany na tylne koło za pomocą wału Kardana. Stosowano opony rozmiaru 3.50-19″.

Źródła:

Werner Oswald „Kraftfahrzeuge und Panzer der Reichswehr, Wehrmacht und Bundeswehr ab 1900”, wyd. Motorbuch Verlag, 2004 r.

Tomasz Szczerbicki „Motocykle II Wojny Światowej”, wyd. L&L, 2006 r.

Stefan Knittel „Deutsche Kräder im Kriege”, wyd. Podzun-Pallas-Verlag, 1983 r.

2 thoughts on “Motocykl mittleres Kraftrad 400 cm3 BMW R 4

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.