Motocykl Motorcycle B.S.A. W.D. M20

Historia konstrukcji:
Motocykl M20 został opracowany w 1936 roku w brytyjskich zakładach B.S.A. Cycles Ltd. w Birmingham. Pierwszy model po przeprowadzeniu prób poligonowych został przez wojsko odrzucony, ale po kilku modyfikacjach i dalszych próbach wojskowych w 1939 roku rozpoczęto jego dostawy w ramach kolejnych kontraktów dla szybko rozbudowywanej armii

Podczas wojny zakłady BSA wyprodukowały 120.334 motocykle, z których zdecydowaną większość stanowił model M20. Po wojnie model ten pozostał w produkcji do 1956 roku. Cena jednostkowa wahała się od 44 funtów w 1939 roku, do 69 funtów w 1944 roku.

Dane techniczne:

Masa:
Wymiary:
Rozstaw osi:
Jednostka napędowa:
 
 
Skrzynia przekładniowa:
Prędkość maksymalna:
Zbiornik paliwa:
Zużycie paliwa:
własna 185 kg
2.184 x 737 x 990 mm, prześwit 110 mm
1.372 mm
silnik 1-cyl. czterosuwowy,
chłodzony powietrzem, pojemność 496 cm3,
typu B31 o mocy 13 bhp przy 4.000 obr./min
4 biegi
na drodze 95 km/h
13,64 litra (3 galony)
ok. 4,5 litra/100 km

Opis konstrukcji:
Rama rurowa, stalowa. Zawieszenie z przodu widelec trapezowy z amortyzatorem ciernym, a z tyłu sztywne. Instalacja elektryczna o napięciu 6 V. Przednia lampa o średnicy 203 mm typu Lucas DU142, a od 1942 roku o średnicy 152 mm typu Lucas DU42 z uchwytem dla reflektora szlakowego typu L-WD-MCT1A.

Czterosuwowy silnik dolnozaworowy (sv). Średnica cylindra 82 mm, skok tłoka 94 mm, stopień sprężania 4,9:1. Zasilany gaźnikiem typu Amal 76/014 PS. Skrzynia biegów sterowana nożnie o następujących przełożeniach:
1. bieg 15,8
2. bieg 10,9
3. bieg 7,0
4. bieg 5,3
Napęd na tylne koło był przekazywany za pomocą łańcucha. Hamulce mechaniczne działały na oba koła. Stosowano opony rozmiaru 3.25-19”.

Źródła:

Instrukcja „Maintenance Manual and Instruction Book for Motorcycle (solo) 500 c.c. s.v. BSA Model M20”

C.J. Orchard, S.J. Madden „British Forces Motorcycles 1925-45”, wyd. Suton Publishing Ltd, 1997 r.

Tomasz Szczerbicki „Motocykle II Wojny Światowej”, wyd. L&L, 2006 r.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *