Trójkołowiec Scooter, motor, package delivery, 3-wheel (Cushman Package Kar, Model 39G)

Trójkołowiec Cushman 39G
Trójkołowiec Cushman 39G

Historia konstrukcji:
Trójkołowiec model 39G został opracowany w 1943 roku w amerykańskich zakładach Cushman Motor Works w Lincoln, stan Nebraska.

W 1943 roku siły zbrojne USA zamówiły duża partię pojazdów tego typu na potrzeby wewnętrznego transportu materiałów na terenie fabryk przemysłu zbrojeniowego.W 1943 roku wyprodukowano 306 egzemplarzy, natomiast w 1943 roku kolejne 300 egzemplarzy.

Pojazdowi przyznano oznaczenie kodowe G551 dla wersji Model 39 oraz G672 dla wersji Model 39G nadane przez US Army.

Dane techniczne:

Masa:
Ładowność:
Wymiary:
Rozstaw osi:
Jednostka napędowa:
 
 
Skrzynia przekładniowa:
Prędkość maksymalna:
181,5 kg (400 funtów)
136 kg (300 funtów)
2.286 x 1.168 x 1.054 mm
1.575 mm
silnik 1-cyl. chłodzony powietrzem,
pojemność 244 cm3 (14,89 cu in),
typu „Husky” 10M70 o mocy 4,6 hp przy 3.600 obr./min
2 biegi
32 km/h (20 mph)
Trójkołowiec Cushman 39G
Trójkołowiec Cushman 39G

Opis konstrukcji:
Rama zespawana z teowników i płaskowników. W odróżnieniu od trójkołowców opracowanych w innych krajach model amerykański dysponował dwoma niedużymi skrętnymi kołami z przodu, pomiędzy którymi znajdowała się duża prostopadłościenna skrzynia ładunkowa, przykryta od góry klapą umocowaną na zawiasach. Za skrzynia znajdowało się stanowisko kierowcy który siedział na płaskim siodełku i operował bardzo prostej konstrukcji kierownicą typu rowerowego, która poprzez mechanizm zębatkowy skręca oba przednie koła. Instalacja elektryczna o napięciu 6 V.

Trójkołowiec Cushman 39G
Trójkołowiec Cushman 39G

Czterosuwowy silnik dolnozaworowy (sv) z kadłubem wykonanym z żeliwa, dostosowany do spalania dowolnego rodzaju benzyny 68-80 oktan (cylindryczny zbiornik umieszczony poprzecznie za siodłem kierowcy). Chłodzenie silnika wymuszone wentylatorem napędzanym mechanicznie. Średnica cylindra 66,675 mm, skok tłoka 69,85 mm, stopień sprężania 5,4:1. Napęd jest przekazywany poprzez sprzęgło na dwubiegową skrzynię, a następnie łańcuchem na tylne koło. Starter silnika ma postać umieszczonej centralnie pod siodłem dźwigni operowanej nożnie. Układ hamulcowy działa na tylne koło (sterowanie nożne). Stosowano opony rozmiaru 4.00-8″.

Źródła:

ORD 7-8 SNL G-672  „Organizational, field and depot maintenance allowances for Scooter, Motor, 3-Wheel, Package Delivery (Cushman Package Kar, Model 39)”, 1952 r.

Instrukcja „Cushman Auto Glide. Instruction and Parts Book. Package-Kar 3 wheel Model 39”

Internet:

http://www.usscootermuseum.com/cushman.htm

One thought on “Trójkołowiec Scooter, motor, package delivery, 3-wheel (Cushman Package Kar, Model 39G)

  1. I have one of these. It was my father’s first car. He drove it to Queen Elizabeth’s appearance in Ottawa in 1952 or 53. He was in the parade. I have been looking for literature on this model 39 Cushman.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.