Motocykl Motorcycle, chain drive, solo (Harley-Davidson, Model 42WLA)

Motocykl Harley-Davidson WLA
Motocykl Harley-Davidson WLA

Historia konstrukcji:
Motocykl model 42 został opracowany w 1939 roku w amerykańskich zakładach Harley-Davidson Motor Company w Milwaukee, stan Wisconsin. Była to wojskowa wersja cywilnego motocykla Harley-Davidson WL.

Zgodnie z systemem oznaczeń producenta litera W oznaczała wersję motocykla z silnikiem o pojemności 45 cali sześciennych, litera L model silnika o wysokim stopniu kompresji, natomiast litera A wersję przeznaczoną dla wojska.

Pojazdowi przyznano oznaczenie kodowe G523 nadane przez US Army.

Pierwsze 400 egzemplarzy modelu 40WLAzakupiono miedzy styczniem a marcem 1940 roku. Potem wprowadzono kilka zmian tworząc model 41WLA. Wybuch wojny spowodował drastyczny wzrost zamówień i poziomu produkcji. Przygotowany do masowej produkcji model oznaczono 42WLA. Po odrzuceniu specjalistycznej wersji wojskowej motocykla H-D XA oraz motocykla Indian 841 kontynuowano zakupy taniego i sprawdzonego modelu WLA. Ze względu na zmiany wprowadzone podczas produkcji rozróżnia się 7 wersji produkcyjnych. Wyprodukowano około 70 tysięcy motocykli tego typu oraz części pozwalające na montaż kolejnych 30 tysięcy egzemplarzy.

Motocykle te były dostarczane w dużych ilościach sojusznikom w ramach umowy Lend-Lease. Dla sił zbrojnych Kanady opracowano oddzielną wersję oznaczoną WLC, różniącą się kilkoma szczegółami.

Dane techniczne:

Masa:
 
Wymiary:
Prześwit:
Rozstaw osi:
Jednostka napędowa:
 
 
Skrzynia przekładniowa:
Prędkość maksymalna:
Zbiornik paliwa:
Zużycie paliwa:
własna 243-261 kg,
całkowita 347 kg
2.235 x 940 x 1.016 mm, prześwit 102 mm
102 mm
1.460 mm
silnik 2-cyl. w układzie widlastym,
chłodzony powietrzem, pojemność 742 cm3,
o mocy 23 hp przy 4.600 obr./min
3 biegi
na drodze 105 km/h
13 litrów
ok. 6 litrów / 100 km

Opis konstrukcji:
Rama rurowa, stalowa. Zawieszenie z przodu widelec trapezowy typu Springer, a z tyłu sztywne. Instalacja elektryczna o napięciu 6 V. Zapłon bateryjny.

Czterosuwowy silnik dolnozaworowy (sv). Średnica cylindra 69,85 mm, skok tłoka 96,83 mm, stopień sprężania 5:1. Gaźnik typu Schebler lub Linkert. Żeliwne cylindry i aluminiowe głowice były silnie użebrowane dla poprawienia chłodzenia. Układ smarowania z suchą miską olejową. Sprzęgło sterowane nożnie, a skrzynia biegów ręcznie dźwignią umieszczoną po lewej stronie zbiornika paliwa. Dwurzędowy łańcuch rolkowy przekazywał napęd na sprzęgło i skrzynię biegów, a następnie drugim łańcuchem na koło napędowe. Hamulce mechaniczne. Stosowano opony rozmiaru 4.00-18”.

Źródła:

Tomasz Szczerbicki „Motocykle II Wojny Światowej”, wyd. L&L, 2006 r.

Instrukcja TM 9-879 „Technical manual Motorcycle, Solo (Harley-Davidson Model WLA)”

Instrukcja TM 10-1175 „Operation and Maintenance Manual Harley-Davidson Military Motorcycle Model 42WLA Solo”

Internet:

http://www.harley-davidson.com/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.