Pojazd półgąsienicowy grosse Kettenkraftrad Typ HK 102

Pojazd półgąsienicowy grosse Kettenkraftrad Typ HK 102
Pojazd półgąsienicowy grosse Kettenkraftrad Typ HK 102

Historia konstrukcji:
Pojazd półgąsienicowy Typ HK 102 został opracowany w niemieckich zakładach NSU Werke AG w Neckarsulm. Był to wydłużony o ok. 30 cm pojazd Kettenkrad HK 101 z dodanym dodatkowym kołem nośnym i napędzany mocniejszym silnikiem. Zabieg ten pozwalał na wygospodarowanie dodatkowych dwóch miejsc dla pasażerów.

Wyprodukowano jedynie 30 pojazdów doświadczalnych.

Podwozie tego typu wykorzystano także w pojeździe saperskim mittlerer Ladungsträger „Springer” (Sd.Kfz. 304).

Dane techniczne:

Liczba miejsc:
Masa:
Jednostka napędowa:
 
 
Prędkość maksymalna:
5
własna 2.250 kg
silnik 8-cyl. w układzie widlastym, chłodzony cieczą,
zapłon iskrowy, pojemność 2.227 cm3
typu Ford 136 o mocy 65 KM przy 3.500 obr./min
na drodze 70 km/h

Pojazd półgąsienicowy grosse Kettenkraftrad Typ HK 102
Pojazd półgąsienicowy grosse Kettenkraftrad Typ HK 102

Opis konstrukcji:
Całkowicie otwarte nadwozie mieściło 5 pasażerów. Kierowca zajmował miejsce w przedniej części pojazdu, natomiast pasażerowie siedzieli parami (plecami do siebie) nad umieszczonym z tyłu przedziałem silnikowym. Zbiorniki paliwa zabudowano po obu stronach przedziału kierowcy.

Dla pokonania niewielkich zakrętów kierowca operował kierownicą typu motocyklowego (ogumienie rozmiaru 3.50-19”, felga wykonana z tłoczonej blachy), a dla pokonania większych zakrętów włączała się transmisja typu Cletrac wykorzystująca mechanizm różnicowy. Z przodu umieszczono koło napędowe, z tyłu napinające, a pomiędzy nimi pięć zachodzących na siebie kół nośnych amortyzowanych drążkami skrętnymi.

Czterosuwowy silnik dolnozaworowy (sv). Średnica cylindra 66 mm, skok tłoka 81 mm, stopień sprężania 6,6:1.

Źródła:

Werner Oswald „Kraftfahrzeuge und Panzer der Reichswehr, Wehrmacht und Bundeswehr ab 1900”, wyd. Motorbuch Verlag, 2004 r.

Internet:

http://www.kettenkrad.de/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.