Motocykl Motorcycle, chain drive, w/side car (Indian, Model 340B)

Motocykl Indian 340B
Motocykl Indian 340B

Historia konstrukcji:
Motocykl model 340B został opracowany w amerykańskich zakładach Indian Motocycle Company w Springfield, stan Massachusetts. Była to wojskowa wersja cywilnego motocykla Indian „Chief”. Używany z wózkiem bocznym.

Pojazdowi przyznano oznaczenie kodowe G763 nadane przez US Army.

Armia francuska 2 października 1939 roku zamówiła na swoje potrzeby 5000 egzemplarzy zaopatrzonych w boczne wózki, które otrzymały oznaczenie Model 340 CAV. Pierwsza partia 200 motocykli została dostarczona już w grudniu 1939 roku. Po kapitulacji Francji w czerwcu 1940 roku końcówkę realizowanego zamówienia przejęła Wielka Brytania (325 pojazdów) oraz Kanada (ok. 165 pojazdów).

W listopadzie 1941 roku Wielka Brytania zamówiła dodatkowa partię 100 motocykli modelu 340 B i zostały one dostarczone w kwietniu 1942 roku.

Na potrzeby sił zbrojnych USA dostarczono podczas wojny 1.789 egzemplarzy modelu 340B oraz produkowanego od 1943 roku jego następcy modelu 344.

Dane techniczne:

Masa:
 
Wymiary:
Rozstaw osi:
Jednostka napędowa:
 
 
Skrzynia przekładniowa:
Prędkość maksymalna:
Zużycie paliwa:
własna 240 kg,
z wózkiem bocznym 383 kg
2.464 x 1.830 x 1.120 mm
1.562 mm
silnik 2-cyl. w układzie widlastym,
chłodzony powietrzem, pojemność 1.204 cm3,
o mocy 32 hp
3 biegi
na drodze 90 km/h
ok. 7 litrów / 100 km

Opis konstrukcji:
Rama rurowa, stalowa. Zawieszenie z przodu widelec z krótkimi wahaczami amortyzowany resorem piórowym, z tyłu suwakowe. Instalacja elektryczna o napięciu 6 V. Zapłon bateryjny (stąd litera B w oznaczeniu modelu od angielskiego słowa Battery).

Czterosuwowy silnik dolnozaworowy (sv). Średnica cylindra 82,5 mm, skok tłoka 112,7 mm, stopień sprężania 5:1. Gaźnik typu Linkert. Skrzynia biegów sterowana ręcznie, napęd na tylne koło był przekazywany za pomocą łańcucha. Hamulce mechaniczne. Stosowano opony rozmiaru 4.50-18″ (w motocyklach zamówionych przez Francję ze względu na wielkość jednorazowego zamówienia i pilność dostawy zastosowano opony rozmiaru 4.00-18″ aż czterech typów: Firestone ANS, Firestone S-3 Deluxe Champion, Goodyear Deluxe All-Weather oraz US Royal Master Motorcycle).

Źródła:

Tomasz Szczerbicki „Motocykle II Wojny Światowej”, wyd. L&L, 2006 r.

Jerry Hatfield, Hans Halberstad „Indian motorcycles”, wyd. Motorbooks, 2007 r.

Instrukcja TM 10-1333 „Operation and maintenance Indian motorcycle Model 340- / 344B”, 1943 r.

Internet:

http://www.indian-model340.be/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.