Motocykl Motocyclette Monet-Goyon L5A

Motocykl Monet-Goyon L5A
Motocykl Monet-Goyon L5A

Historia konstrukcji:
Motocykl solo lub z wózkiem bocznym L5A został opracowany we francuskich zakładach Monet-Goyon w Mâcon. Wytwarzany w następujących wersjach: L5A od 1936 (wyprodukowano 1.650 egzemplarzy w 1936 oraz 1.500 w 1937), L5A1 od 1939 (wersja z wózkiem bocznym wykonana w małej serii) oraz L5A2 z 1940 roku (udoskonalona wersja z wózkiem bocznym dla zastąpienia nieudanego L5A1). W 1940 roku armia zamówiła 1.500 egzemplarzy modelu L5A2, ale do momentu kapitulacji do odbiorcy nie trafił ani jeden egzemplarz seryjny i potem przekazano do jednostek policji i oferowano odbiorcom cywilnym.

Dane techniczne:

Masa:
 
Jednostka napędowa:
 
 
Skrzynia przekładniowa:
Prędkość maksymalna:
Zbiornik paliwa:
solo 142 kg ,
z wózkiem bocznym 233 kg
silnik 1-cyl., chłodzony powietrzem,
pojemność 487 cm3,
o mocy 12,5 KM przy 4.200 obr./min
4 biegi ze sterowaniem ręcznym
na drodze 75 km/h (z wózkiem bocznym)
15 litrów

Opis konstrukcji:
Rama stalowa konstrukcji rurowej. Z przodu zawieszenie obejmowało widelec trapezowy, z tyłu zawieszenie sztywne. Siodło kierowcy amortyzowane dwiema sprężynami. Instalacja elektryczna o napięciu 6 V.

Czterosuwowy silnik dolnozaworowy (sv). Średnica cylindra 110 mm, skok tłoka 75 mm, stopień sprężania 6,15:1. Zastosowano gaźnik typu M25D. Zbiornik oleju o pojemności 2,5 litra. Napęd przekazywany na tylne koło za pomocą łańcucha. Stosowano opony rozmiaru 3.50-19″.

Źródła:

Francois Vauvillier, Jean-Michel Touraine „L’automobile sous l’uniforme 1939-40”, wyd. Massin, 1992 r.

Tomasz Szczerbicki „Motocykle II Wojny Światowej”, wyd. L&L, 2006 r.

Internet:

http://www.monet-goyon.net/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.