Motocykl Motorcycle Norton WD Big 4

Historia konstrukcji:
Motocykl Big 4 został opracowany w brytyjskich zakładach Norton Motorcycle Company Ltd. w Birmingham. Wersja z przedrostkiem WD została opracowana zgodnie z wytycznymi brytyjskiej armii pod koniec lat 30-tych XX wieku. W latach 1938-1941 wyprodukowano 1.985 egzemplarzy z wózkiem bocznym oraz 10 solo (w wersji dla RAF).

Dane techniczne:

Masa:
 
Wymiary:
Rozstaw osi:
Jednostka napędowa:
 
 
Skrzynia przekładniowa:
Prędkość maksymalna:
 
Zbiornik paliwa:
własna 185 kg,
z wózkiem bocznym 308 kg
2.184 x 1.689 x 1.168 mm, prześwit 127 mm
1.371 mm
silnik 1-cyl. chłodzony powietrzem,
pojemność 633 cm3,
o mocy 16 bhp przy 4.200 obr./min
4 biegi
na drodze solo 105 km/h,
z wózkiem bocznym 90 km/h
16 litrów

Opis konstrukcji:
Rama rurowa, stalowa. Zawieszenie motocykla z przodu zapewniał widelec trapezowy z amortyzatorem ciernym, z tyłu było zawieszenie sztywne, natomiast boczny wózek amortyzował półeliptyczny resor piórowy. Instalacja elektryczna o napięciu 6 V.

Czterosuwowy silnik dolnozaworowy (sv). Średnica cylindra 82 mm, skok tłoka 120 mm, stopień sprężania 4,8:1. Zasilany gaźnikiem typu Amal 276. Rura wydechowa poprowadzona po prawej stronie. Sprzęgło wielotarczowe, mokre. Skrzynia biegów sterowana nożnie o następujących przełożeniach:

1. bieg 3,67
2. bieg 2,38
3. bieg 1,47
4. bieg 1,00

Napęd na tylne koło był przekazywany za pomocą łańcucha, natomiast na boczne koło wózka wałem napędowym. Na wszystkich kołach stosowano opony rozmiaru 4.00-18” – zapasowe koło było umocowane na tylnej ścianie bocznego wózka.

Źródła:

C.J. Orchard, S.J. Madden „British Forces Motorcycles 1925-45”, wyd. Suton Publishing Ltd, 1997 r.

Tomasz Szczerbicki „Motocykle II Wojny Światowej”, wyd. L&L, 2006 r.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.