Motocykl leichtes Kraftrad 250 cm3 Triumph BD 250 W

Historia konstrukcji:
Motocykl model BD 250 opracował Otto Reitz pracujący w niemieckich zakładach Triumph Werke Nürnberg A.G. w Nürnberg (pol. Norymberga.

Model wojskowy został opracowany na bazie wersji cywilnej i dodatkowo otrzymał w oznaczeniu literę W od Wehrmacht. Produkowany seryjnie w latach 1939-1943.

Dane techniczne:

Masa:
 
Wymiary:
Rozstaw osi:
Jednostka napędowa:
 
 
Skrzynia przekładniowa:
Prędkość maksymalna:
Zbiornik paliwa:
Zużycie paliwa:
własna 140 kg,
całkowita 295 kg
2.000 x 760 x 680 mm, 110 mm
1.320 mm
silnik 1-cyl. (podwójny), chłodzony powietrzem,
pojemność 248 cm3 ,
o mocy 12 KM przy 3.800 obr./min
4 biegi
na drodze 105 km/h
11,3 litrów
na drodze ok. 2,6 l/100 km

Opis konstrukcji:
Rama stalowa, rurowa. Przedni widelec wahliwy, natomiast z tyłu zawieszenie sztywne. Instalacja elektryczna o napięciu 6 V z akumulatorem o pojemności 7 Ah.

Silnik dwusuwowy w układzie ze wspólną komorą spalania. Średnica cylindra 2×45 mm, skok tłoka 78 mm, stopień sprężania 1:5,5. Zastosowano gaźnik typu Bing. Rura wydechowa poprowadzona po lewej stronie pojazdu.

Przełożenia skrzyni biegów:
1. bieg: 3,25
2. bieg: 1,80
3. bieg: 1,33
4. bieg: 1,00

Napęd przekazywany na tylne koło za pomocą łańcucha. Stosowano opony rozmiaru 3.25-19″.

Źródła:

Instrukcja D. 605/19 „Leichtes Kraftrad 125 cm3 Triumph Baumuster BD 250 W.  Gerätbeschreibung und Bedienungsanweisung”, 1942 r.

Instrukcja D. 605/20 „ Leichtes Kraftrad 125 cm3 Triumph Baumuster BD 250 W.  Ersatzteilliste”, 1942 r.

Werner Oswald „Kraftfahrzeuge und Panzer der Reichswehr, Wehrmacht und Bundeswehr ab 1900”, wyd. Motorbuch Verlag, 2004 r.

Tomasz Szczerbicki „Motocykle II Wojny Światowej”, wyd. L&L, 2006 r.

Stefan Knittel „Deutsche Kräder im Kriege”, wyd. Podzun-Pallas-Verlag, 1983 r.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.