Rower wojskowy Truppenfahrrad

Historia konstrukcji:
Rower model Tr.Fa. został opracowany na potrzeby sił zbrojnych Niemiec. Produkcją rowerów zajmowało się wiele niemieckich zakładów: Achilles-Werke, Adler-Werke, Assman-Werke, Baronia, Brennabor-Werke, Eska-Werke, Elsterwerdaer, Excelsior, Express-Werke, Fahrrad-Werke-Bismark, Falterfahrrad-Werke, FKZ-Werke, Frike, Haenel, Heidemann, Hercules-Werke, Junior-Werke, Kuxmann, Meister-Fahrradwerke, MIFA, Opel-Werke, Pantherwerke, Patricia W.K.C., Phänomen-Werke, Rabeneick, Solinger Fahrradwerke, Franz H. Schaaf, Stadion, Stricker, Sudbrak HuW, Tornedo-Werke, Torpedo-Werke, Tripol, Triumph-Werke, Velamos-Werke oraz Wanderer. Pomimo zestandaryzowania wymagań wojskowych modele poszczególnych producentów różniły się detalami.

Produkcja była bardzo duża i przykładowo w 1943 roku spośród 1,2 miliona wyprodukowanych rowerów 689.135 egzemplarzy to model Truppenfahrrad (natomiast w 1944 roku powstało 513.355 egzemplarzy).

Dane techniczne:

Masa:
Wymiary:
Prześwit:
własna ok. 10 kg
? mm
150 mm

Rower wojskowy Truppenfahrrad z kbppanc 7,9 mm Pz.B. 39
Rower wojskowy Truppenfahrrad z kbppanc 7,9 mm Pz.B. 39

Opis konstrukcji:
Rama stalowa, rurowa. Siodełko z amortyzacją sprężynową. Koła rozmiaru 1.75-28″ były zaopatrzone w błotniki. Łańcuch nie był osłonięty. Rower był malowany jednolicie czarną matową farbą.

Dla zaspokojenia wymagań przepisów drogowych Reichstrassen-Verkehrsordung z 1937 roku na przednim kole dynamo dostarczające prąd dla przedniej lampy i tylnego czerwonego światełka, w pedałach znajdowały się elementy odblaskowe, a na kierownicy zamontowano dzwonek i przedni hamulec ręczny. W 1943 roku zarzucono stosowanie takiego wyposażenia.

Z zastosowaniem uchwytów transportowych można było transportować elementy ciężkiego karabinu maszynowego M.G. 34, leki moździerz 5 cm Gr.W. 34, karabin przeciwpancerny 7,9 mm Pz.B. 39 albo skrzynki z minami przeciwpancernymi, amunicją strzelecką, granatami moździerzowymi lub ręcznymi. Do transportu wykorzystywano nie tylko uchwyty mocowane do ramy, ale także uchwyty na kierownicy oraz tylny bagażnik, gdzie montowano także lekkie radiostacje plecakowe.

Rower wojskowy Truppenfahrrad z radiostacją
Rower wojskowy Truppenfahrrad z radiostacją

Źródła:

Horst Hinrichsen „Radfahrschwadronen – Fahrräder im Einsatz bei der Wehrmacht 1939-1945”, wyd. Podzun-Pallas-Verlag, 1996 r.

Instrukcja H.Dv. 293 „Das Truppenfahrrad”, edycja z 1935 r. oraz 1942 r.

3 thoughts on “Rower wojskowy Truppenfahrrad

  1. https://photos.google.com/share/AF1QipOy4NRfe-nmHZQRdguQ_irywl-IT5kadkUBmiDD79jlbMaZ55N5Wuen7xuAORyW5g?hl=pl&key=Rm9WQ0YyalNQbHMxNjhvWkZZVkY2SnJPTTRUeTJB
    Tu moja mała kolekcja rowerów.
    Posiadałem rower PWU mod 35, typ XX, (ostatnie Foto, oryginalna rama z szylder, błotniki).
    Poszedł do muzeum w Wiźnie.
    Ciekawostka z Łodzi ;
    Mobilizacja w 1939 roku; punkt zbierania rowerów na strzelnicy Brus, motocykli w Parku Helenowskim obok sztabu Armii „Łódź”

    1. Cześć.
      Mam rower z fabryki Express Werke.
      Czy możesz mi pomóc z oszacowaniem roku produkcji. ?
      Pozdrawiam.

    2. I am interested in mobilizing bicycles in 1939. My father told me that paperwork took a lot of time. He and his cousin were asked to accept bicycles without a certificate of eligibility for compensation after the war. Where can I read about these events?

      Where is strzelnicy Brus
      thank you

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.