Samochód ciężarowy Lorry 5-ton, 6×4, GS, AEC 644 „Marshal”

Masa: ? kg
Ładowność: 5 ton
Układ napędowy: 6×4
Jednostka napędowa: silnik 6-cyl. w układzie rzędowym,
wysokoprężny, chłodzony cieczą, pojemność 7581 cm3,
typu A173 o mocy 95 KM przy 1800 obr./min
Skrzynia przekładniowa: 4 biegi do przodu plus wsteczny, terenowy reduktor
Prędkość maksymalna: na drodze 60 km/h

 

Historia konstrukcji:

Samochód ciężarowy opracowany w 1935 roku w brytyjskich zakładach Associated Equipment Company (jako markę pojazdów używano skrót AEC) w Southall. Do 1941 roku wyprodukowano 934 egzemplarze.

 

Opis konstrukcji:

Zastosowano całkowicie otwartą kabinę załogi w układzie COE (Cab Over Engine – kabina nad silnikiem), która w razie niesprzyjających warunków atmosferycznych była przykrywana brezentowym dachem, a w otworach drzwiowych rozpinano brezentowe boczki. Nadwozie było umieszczone na stalowej ramie nośnej. Zawieszenie na sztywnych mostach amortyzowanych półeliptycznymi resorami piórowymi. Instalacja elektryczna o napięciu 12 V.

Czterosuwowy silnik górnozaworowy (ohv). Średnica cylindra 105 mm, skok tłoka 146 mm, stopień sprężania 16:1. W modelu tym zastosowano bezpośredni wtrysk paliwa do cylindrów. Kadłub i głowica wykonane z żeliwa, natomiast tłoki z aluminium (masa silnika z osprzętem wynosiła 711 kg). Sprzęgło suche jednotarczowe. Umieszczony z przodu silnik poprzez skrzynię przekładniową przekazywał napęd na koła obu tylnych osi. Hamulce hydrauliczne z pneumatycznym wspomaganiem działały na wszystkie koła. Hamulec pomocniczy mechaniczny działał na tylne koła. Stosowano opony rozmiaru 14.00-20”.

 

Źródła:

David Fletcher „British military transport 1829-1956”, wyd. The Tank Muzeum, 1998

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.