Masa: | ? kg |
Ładowność: | 5 ton |
Układ napędowy: | 6×4 |
Jednostka napędowa: | silnik 6-cyl. w układzie rzędowym, |
wysokoprężny, chłodzony cieczą, pojemność 7581 cm3, | |
typu A173 o mocy 95 KM przy 1800 obr./min | |
Skrzynia przekładniowa: | 4 biegi do przodu plus wsteczny, terenowy reduktor |
Prędkość maksymalna: | na drodze 60 km/h |
Historia konstrukcji:
Samochód ciężarowy opracowany w 1935 roku w brytyjskich zakładach Associated Equipment Company (jako markę pojazdów używano skrót AEC) w Southall. Do 1941 roku wyprodukowano 934 egzemplarze.
Opis konstrukcji:
Zastosowano całkowicie otwartą kabinę załogi w układzie COE (Cab Over Engine – kabina nad silnikiem), która w razie niesprzyjających warunków atmosferycznych była przykrywana brezentowym dachem, a w otworach drzwiowych rozpinano brezentowe boczki. Nadwozie było umieszczone na stalowej ramie nośnej. Zawieszenie na sztywnych mostach amortyzowanych półeliptycznymi resorami piórowymi. Instalacja elektryczna o napięciu 12 V.
Czterosuwowy silnik górnozaworowy (ohv). Średnica cylindra 105 mm, skok tłoka 146 mm, stopień sprężania 16:1. W modelu tym zastosowano bezpośredni wtrysk paliwa do cylindrów. Kadłub i głowica wykonane z żeliwa, natomiast tłoki z aluminium (masa silnika z osprzętem wynosiła 711 kg). Sprzęgło suche jednotarczowe. Umieszczony z przodu silnik poprzez skrzynię przekładniową przekazywał napęd na koła obu tylnych osi. Hamulce hydrauliczne z pneumatycznym wspomaganiem działały na wszystkie koła. Hamulec pomocniczy mechaniczny działał na tylne koła. Stosowano opony rozmiaru 14.00-20”.
Źródła:
David Fletcher „British military transport 1829-1956”, wyd. The Tank Muzeum, 1998