Samochód ciężarowy Truck 15-cwt, 4×2, GS, Ford WOT2

Masa: 2052 kg
Ładowność: 750 kg
Wymiary: 4495 x 2007 x 1803 mm, prześwit 279 mm
Układ napędowy: 4×2
Jednostka napędowa: silnik 8-cyl. w układzie widlastym, zapłon iskrowy,
chłodzony cieczą, pojemność 3622 cm3,
typu Ford 221 o mocy 85 KM przy 3800 obr./min
Skrzynia przekładniowa: 4 biegi do przodu plus wsteczny
Prędkość maksymalna: na drodze 65 km/h

 

Opis konstrukcji:

Samochód półciężarowy opracowany w brytyjskich zakładach Ford Motor Company Ltd. w Dagenham (filia amerykańskiego koncernu Ford Motor Company w Detroit). W latach 1939-1945 wyprodukowano około 60 tysięcy egzemplarzy.

 

Wersje:

W0T A GS – otwarte nadwozie z drewnianą skrzynią ładunkową bez pałąków do brezentowej osłony, ogólnego przeznaczenia (General Service),

W0T2B Van – otwarte nadwozie z drewnianą skrzynią ładunkową z pałąkami do brezentowej osłony (kwalifikowane jako Van),

W0T2C GS – jak wersja A ale z innym rodzajem przedniej szyby, ogólnego przeznaczenia (General Service),

W0T2D Van – jak wersja B ale z innym rodzajem przedniej szyby (kwalifikowane jako Van),

W0T2E GS – nowe nadwozie wprowadzone w 1943 roku zaopatrzone w drzwi oraz nową jednolitą szybę przednią (wcześniej stosowano niewielkie indywidualne szybki oddzielnie dla kierowcy i pasażera), drewniana skrzynia ładunkowa z pałąkami do brezentowej osłony, ogólnego przeznaczenia (General Service),

W0T2F GS – jak wersja E ale z metalową skrzynią ładunkową bez pałąków do brezentowej osłony, ogólnego przeznaczenia (General Service),

W0T2H GS – jak wersja E z drewniana lub metalowa skrzynią z pałąkami dla brezentowej osłony, ogólnego przeznaczenia (General Service).

Literę G pominięto w systemie oznaczeń wersji. Budowano także wersje specjalistyczne jak Light Machinery, Office, Wireless Light Warning i inne.

 

Opis konstrukcji:

Karosowany najczęściej ze skrzynią ładunkową (wysokość pojazdu z rozłożoną plandeką wynosiła 2286 mm), a dodatkowo występował jako ciężarowy furgon. Zawieszenie na sztywnych mostach amortyzowanych półeliptycznymi resorami piórowymi. Instalacja elektryczna o napięciu początkowo 6 V, a w późniejszych seriach 12 V.

Czterosuwowy silnik dolnozaworowy (sv). Średnica cylindra 77,79 mm, skok tłoka 95 mm, stopień sprężania 6,15:1. Sprzęgło suche jednotarczowe. Umieszczony z przodu silnik poprzez skrzynię przekładniową przekazywał napęd na koła tylnej osi. Hamulce mechaniczne bez wspomagania działały na wszystkie koła.

 

Źródła:

David Fletcher „British military transport 1829-1956”, wyd. The Tank Muzeum, 1998

David E. Jane „British military transport”, wyd. Almark Publishing Co. Ltd., 1978

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.