Samochód ciężarowy Mercedes-Benz G 3

Samochód ciężarowy Mercedes-Benz G 3

Historia konstrukcji:
Samochód ciężarowy G 3 był używany przez siły zbrojne Niemiec. Został opracowany w niemieckich zakładach Daimler-Benz A.G. w Stuttgart. Otrzymał oznaczenie fabryczne WG 09. Litera G w oznaczeniu modelu to skrót od Geländewagen (pol. pojazd terenowy).

Produkcja pojazdu odbywała się w fabryce w Berlin-Marienfelde. W 1928 roku wyprodukowano 89 egzemplarzy w wersji G 3, a następnie w latach 1929-1935 wyprodukowano 2.005 egzemplarzy w zmodyfikowanej wersji G 3 a.

Na bazie podwozia tego modelu opracowano samochód pancerny Sd.Kfz.231, samochód pancerny Sd.Kfz.232 oraz samochód pancerny Sd.Kfz.263.

Dane techniczne (model G3a):

Masa:
Ładowność:
Wymiary:
Rozstaw osi:
Rozstaw kół:
Układ napędowy:
Jednostka napędowa:
 
 
Skrzynia przekładniowa:
Prędkość maksymalna:
Zbiornik paliwa:
Zużycie paliwa:
3.300 kg
w terenie 1.500 kg
6.000 x 2.100 x 2.450 mm, prześwit 225 mm
3.000 + 950 mm
przód 1.600 / tył 1.600 mm
6×4
silnik 6-cyl. w układzie rzędowym, chłodzony cieczą,
zapłon iskrowy, pojemność 3.663 cm3,
typu M 09 o mocy 68 KM przy 2.900 obr./min
4 biegi do przodu plus wsteczny
na drodze 65 km/h
105 litrów
na drodze 35 l/100 km

Opis konstrukcji:
W zależności od wersji stosowano kilka podstawowych nadwozi w układzie klasycznym (z kabiną umieszczoną za silnikiem):

– ciężarówka z otwartą kabiną ze składaną przednią szybą, przykrywaną brezentowym dachem; drewniana skrzynia ładunkowa osłaniana brezentową plandeką rozpinaną na metalowych pałąkach,

– zamknięte nadwozie typu furgon pod zabudowy specjalistyczne,

– cysterna z zamkniętą kabiną załogi.

Nadwozie jest umieszczone na stalowej ramie nośnej. Zawieszenie kół na sztywnych mostach amortyzowanych półeliptycznymi resorami piórowymi. Instalacja elektryczna o napięciu 12 V, akumulator o pojemności 105 Ah.

Czterosuwowy silnik górnozaworowy (ohv). Średnica cylindra 82,5 mm, skok tłoka 115 mm, stopień sprężania 5,45:1. Stosowano 2 gaźniki typu Zenith HKB 36. Sprzęgło suche jednotarczowe. Umieszczony z przodu silnik poprzez skrzynię przekładniową przekazuje napęd na koła obu tylnych osi. Hydrauliczny układ hamulcowy działa na wszystkie koła, natomiast mechaniczny hamulec pomocniczy (ręczny) działa na koła obu tylnych osi. Stosowano opony rozmiaru 6.00-20” (na obu tylnych osiach bliźniaki).

Źródła:

Werner Oswald „Kraftfahrzeuge und Panzer der Reichswehr, Wehrmacht und Bundeswehr ab 1900”, wyd. Motorbuch Verlag, 2004 r.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.