Samochód ciężarowy Mercedes-Benz LG 63 (LG 3000)

Samochód ciężarowy Mercedes-Benz LG 63 (LG 3000)

Historia konstrukcji:
Samochód ciężarowy LG 63 był używany przez siły zbrojne Niemiec. Został opracowany w niemieckich zakładach Daimler-Benz A.G. w Stuttgart. W latach 1935-1938 wyprodukowano 7.434 egzemplarze.

Dane techniczne:

Masa:
Ładowność:
 
Wymiary:
Rozstaw osi:
Rozstaw kół:
Układ napędowy:
Jednostka napędowa:
 
 
Skrzynia przekładniowa:
Prędkość maksymalna:
Zbiornik paliwa:
Zużycie paliwa:
5.700 kg
na drodze 3.000 kg
w terenie 2.000 kg
7.100 x 2.300 x 2.800 mm
3.900 + 1.050 mm
przód 1.708 mm / tył 1.665 mm
6×4
silnik 6-cyl. w układzie rzędowym, chłodzony cieczą,
wysokoprężny, pojemność 7.413 cm3,
typu OM 67 o mocy 95 KM przy 2.000 obr./min
5 biegów do przodu plus wsteczny, terenowy reduktor
na drodze 53 km/h
112 litrów
na drodze 30 l/100 km

Opis konstrukcji:

W zależności od wersji stosowano kilka podstawowych nadwozi w układzie klasycznym (z kabiną umieszczoną za silnikiem) – z kabiną otwartą (ze składaną przednią szybą, przykrywaną brezentowym dachem) lub zakrytą. W obu przypadkach drewniana skrzynia ładunkowa osłaniana brezentową plandeką rozpinaną na metalowych pałąkach. Nadwozie jest umieszczone na stalowej ramie nośnej. Zawieszenie kół przednich niezależne, na podwójnych wahaczach zaopatrzonych w sprężyny śrubowe i amortyzatory hydrauliczne. Zawieszenie kół obu tylnych osi na końcach półeliptycznego resora piórowego zamocowanego pośrodku obrotowo do ramy. Instalacja elektryczna o napięciu 12 V.

Czterosuwowy silnik górnozaworowy (ohv) z wtryskiem pośrednim (komora wstępna), z rzędową pompą wtryskową Bosch. Średnica cylindra 110 mm, skok tłoka 130 mm, stopień sprężania 17:1. Sprzęgło suche jednotarczowe. Umieszczony z przodu silnik poprzez skrzynię przekładniową przekazuje napęd na koła obu tylnych osi.

Przełożenia skrzyni przekładniowej ZF typu KD 45:
1.bieg – 9,00
2.bieg – 4,50
3.bieg – 2,50
4.bieg – 1,35
5.bieg – 1,00
terenowy reduktor – 1,00 / 1,41

Hydrauliczny układ hamulcowy z pneumatycznym wspomaganiem działa na wszystkie koła, natomiast mechaniczny hamulec pomocniczy (ręczny) działa na koła obu tylnych osi. Stosowano opony rozmiaru 7.25-20” (na obu tylnych osiach bliźniaki).

Źródła:

Werner Oswald „Kraftfahrzeuge und Panzer der Reichswehr, Wehrmacht und Bundeswehr ab 1900”, wyd. Motorbuch Verlag, 2004 r.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.