Samochód ciężarowy Mercedes-Benz LG 63 (LG 3000)

Samochód ciężarowy Mercedes-Benz LG 63 (LG 3000)

Historia konstrukcji:
Samochód ciężarowy LG 63 był używany przez siły zbrojne Niemiec. Został opracowany w niemieckich zakładach Daimler-Benz A.G. w Stuttgart. W latach 1935-1938 wyprodukowano 7.434 egzemplarze.

Dane techniczne:

Masa:
Ładowność:
 
Wymiary:
Rozstaw osi:
Rozstaw kół:
Układ napędowy:
Jednostka napędowa:
 
 
Skrzynia przekładniowa:
Prędkość maksymalna:
Zbiornik paliwa:
Zużycie paliwa:
5.700 kg
na drodze 3.000 kg
w terenie 2.000 kg
7.100 x 2.300 x 2.800 mm
3.900 + 1.050 mm
przód 1.708 mm / tył 1.665 mm
6×4
silnik 6-cyl. w układzie rzędowym, chłodzony cieczą,
wysokoprężny, pojemność 7.413 cm3,
typu OM 67 o mocy 95 KM przy 2.000 obr./min
5 biegów do przodu plus wsteczny, terenowy reduktor
na drodze 53 km/h
112 litrów
na drodze 30 l/100 km

Opis konstrukcji:

W zależności od wersji stosowano kilka podstawowych nadwozi w układzie klasycznym (z kabiną umieszczoną za silnikiem) – z kabiną otwartą (ze składaną przednią szybą, przykrywaną brezentowym dachem) lub zakrytą. W obu przypadkach drewniana skrzynia ładunkowa osłaniana brezentową plandeką rozpinaną na metalowych pałąkach. Nadwozie jest umieszczone na stalowej ramie nośnej. Zawieszenie kół przednich niezależne, na podwójnych wahaczach zaopatrzonych w sprężyny śrubowe i amortyzatory hydrauliczne. Zawieszenie kół obu tylnych osi na końcach półeliptycznego resora piórowego zamocowanego pośrodku obrotowo do ramy. Instalacja elektryczna o napięciu 12 V.

Czterosuwowy silnik górnozaworowy (ohv) z wtryskiem pośrednim (komora wstępna), z rzędową pompą wtryskową Bosch. Średnica cylindra 110 mm, skok tłoka 130 mm, stopień sprężania 17:1. Sprzęgło suche jednotarczowe. Umieszczony z przodu silnik poprzez skrzynię przekładniową przekazuje napęd na koła obu tylnych osi.

Przełożenia skrzyni przekładniowej ZF typu KD 45:
1.bieg – 9,00
2.bieg – 4,50
3.bieg – 2,50
4.bieg – 1,35
5.bieg – 1,00
terenowy reduktor – 1,00 / 1,41

Hydrauliczny układ hamulcowy z pneumatycznym wspomaganiem działa na wszystkie koła, natomiast mechaniczny hamulec pomocniczy (ręczny) działa na koła obu tylnych osi. Stosowano opony rozmiaru 7.25-20” (na obu tylnych osiach bliźniaki).

Źródła:

Werner Oswald „Kraftfahrzeuge und Panzer der Reichswehr, Wehrmacht und Bundeswehr ab 1900”, wyd. Motorbuch Verlag, 2004 r.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.