Samochód ciężarowy Mercedes-Benz LG 65/2 (LG 2000)

Samochód ciężarowy Mercedes-Benz LG 65/2 (LG 2000)

Historia konstrukcji:
Samochód ciężarowy LG 65/2 był używany przez siły zbrojne Niemiec. Został opracowany w niemieckich zakładach Daimler-Benz A.G. w Stuttgart.

Wyprodukowano kilkanaście egzemplarzy. Samochód znajdował się w ofercie eksportowej i był oferowany m.in. Polsce. Egzemplarze pozostałe na terenie Niemiec w większości przebudowano na autobusy górskie dla Reichspost.

Dane techniczne:

Masa:
Ładowność:
 
Wymiary podwozia:
Rozstaw osi:
Układ napędowy:
Jednostka napędowa:
 
 
Skrzynia przekładniowa:
Prędkość maksymalna:
podwozia ok. 2.800 kg
na drodze 2.600 kg
w terenie 2.000 kg
5.350 x 2.040 mm
3.800 mm
4×4
silnik 4-cyl. w układzie rzędowym, chłodzony cieczą,
wysokoprężny, pojemność 4.849 cm3,
typu OM 65 o mocy 70 KM przy 2.100 obr./min
4 biegi do przodu plus wsteczny
55 km/h

Samochód ciężarowy Mercedes-Benz LG 65/2 (LG 2000)

Opis konstrukcji:
W zależności od wersji stosowano kilka podstawowych nadwozi w układzie klasycznym (z kabiną umieszczoną za silnikiem) – z kabiną otwartą (ze składaną przednią szybą, przykrywaną brezentowym dachem) lub zakrytą. W obu przypadkach drewniana skrzynia ładunkowa osłaniana brezentową plandeką rozpinaną na metalowych pałąkach. Nadwozie jest umieszczone na stalowej ramie nośnej. Zawieszenie kół niezależne na podwójnych wahaczach zaopatrzonych w sprężyny śrubowe i amortyzatory hydrauliczne. Instalacja elektryczna o napięciu 12 V.

Czterosuwowy silnik górnozaworowy (ohv) z wtryskiem pośrednim (komora wstępna), z rzędową pompą wtryskową Bosch. Średnica cylindra 105 mm, skok tłoka 140 mm, stopień sprężania 20:1. Sprzęgło suche jednotarczowe. Umieszczony z przodu silnik poprzez skrzynię przekładniową i rozdzielczą przekazuje napęd na wszystkie koła. W skrzynce rozdzielczej międzyosiowy mechanizm różnicowy jest blokowany ręcznie, natomiast w obu mostach napędowych zastosowano mechanizmy samoblokujące się. Hydrauliczny układ hamulcowy działa na wszystkie koła, natomiast mechaniczny hamulec pomocniczy (ręczny) działa na wał napędowy. Stosowano opony rozmiaru 9.75-20”.

Źródła:

Jerzy Werner „Niemieckie samochody terenowe”, artykuł opublikowany w czasopiśmie „Przegląd techniczny” Nr 43, 1938 r.

Jędrzej Korbal „Zagraniczne ciężarówki i ciągniki w WP cz. 1”, seria wydawnicza „Wielki Leksykon Uzbrojenia Wrzesień 1939”, Tom 139

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.