Samochód ciężarowy Mercedes-Benz LG 68 (LG 4000)

Samochód ciężarowy Mercedes-Benz LG 68 (LG 4000)

Historia konstrukcji:
Samochód ciężarowy LG 68 był używany przez siły zbrojne Niemiec. Został opracowany w 1935 roku w niemieckich zakładach Daimler-Benz A.G. w Stuttgart. W latach 1937-1939 wyprodukowano około 70 egzemplarzy. Eksportowany m.in. do Argentyny, Chin, Grecji i Polski. Cena jednostkowa podwozia wynosiła 25.000 RM.

Dane techniczne:

Masa:
 
Ładowność:
 
Wymiary:
Rozstaw osi:
Rozstaw kół:
Układ napędowy:
Jednostka napędowa:
 
 
Skrzynia przekładniowa:
Prędkość maksymalna:
6.250 kg
podwozia 5.000 kg
na drodze 4.000 kg
w terenie 3.000 kg
7.275 x 2.150 x 2.810 mm, prześwit 315 mm
3.800 + 1.200 mm
1.665 mm
6×6
silnik 6-cyl. w układzie rzędowym, chłodzony cieczą,
wysokoprężny, pojemność 7.413 cm3,
typu OM 67 o mocy 95 KM przy 2.000 obr./min
4 biegi do przodu, terenowy reduktor i rewers
na drodze 68 km/h

Opis konstrukcji:W zależności od wersji stosowano kilka podstawowych nadwozi w układzie klasycznym (z kabiną umieszczoną za silnikiem) – z kabiną otwartą (ze składaną przednią szybą, przykrywaną brezentowym dachem) lub zakrytą. W obu przypadkach drewniana skrzynia ładunkowa (wymiary 3.900 x 2.150 mm) osłaniana brezentową plandeką rozpinaną na metalowych pałąkach. Nadwozie jest umieszczone na stalowej ramie nośnej. Zawieszenie kół przednich niezależne, na podwójnych wahaczach zaopatrzonych w sprężyny śrubowe i amortyzatory hydrauliczne. Zawieszenie kół obu tylnych osi na końcach półeliptycznego resora piórowego zamocowanego pośrodku obrotowo do ramy.  Instalacja elektryczna o napięciu 12 V, akumulator o pojemności 105 Ah.

Czterosuwowy silnik górnozaworowy (ohv) z wtryskiem pośrednim (komora wstępna), z rzędową pompą wtryskową Bosch. Średnica cylindra 110 mm, skok tłoka 130 mm, stopień sprężania 17:1. Sprzęgło suche jednotarczowe. Umieszczony z przodu silnik poprzez skrzynię przekładniową i rozdzielczą przekazywał napęd na wszystkie koła (napęd przednich kół można było odłączyć, wszystkie mosty napędowe zaopatrzone w samoblokujący mechanizm różnicowy). Hydrauliczny układ hamulcowy z pneumatycznym wspomaganiem działa na wszystkie koła, natomiast mechaniczny hamulec pomocniczy (ręczny) działa na koła obu tylnych osi. Stosowano opony rozmiaru 9.75-20”.

Źródła:

Jerzy Werner „Niemieckie samochody terenowe”, artykuł opublikowany w czasopiśmie „Przegląd techniczny” Nr 43, 1938 r.

Jędrzej Korbal „Zagraniczne ciężarówki i ciągniki w WP cz. 1”, seria wydawnicza „Wielki Leksykon Uzbrojenia Wrzesień 1939”, Tom 139

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.