Samolot bombowy Fokker T.IX (T.9)

Historia konstrukcji:

Samolot bombowy opracowany w 1938 roku w holenderskich zakładach N.V. Nederlandsche Vliegtuigenfabriek (Fokker) w Amsterdamie. Fabryczne oznaczenie projektu Ontwerp 143. Oblot prototypu odbył się 10 września 1939 roku (numer ewidencyjny początkowo 701 a potem 970).

Uszkodzony podczas prób w locie samolot został zdobyty w maju 1940 roku przez wkraczające wojska niemieckie na terenie amsterdamskiego lotniska Schiphol przed zakładami producenta. Nie został już wyremontowany.

Dane techniczne:

Załoga:
Masa własna:
Masa startowa:
Rozpiętość:
Długość:
Wysokość:
Powierzchnia nośna:
Jednostka napędowa:
 
 
 
Prędkość maksymalna:
Pułap:
Zasięg:
Uzbrojenie:
5 osób
6050 kg
11200 kg
24,70 m
16,50 m
5,10 m
88,30 m2
2 silniki 14-cyl. w układzie podwójnej gwiazdy,
chłodzone powietrzem,
typu Bristol „Hercules” II
o mocy maksymalnej 1375 KM
440 km/h na wysokości 2000 m
8000 m
2700 km
brak

Opis konstrukcji:

Dwusilnikowy wolnonośny średniopłat konstrukcji całkowicie metalowej z zakrytymi kabinami załogi oraz podwoziem chowanym w locie.

Prototyp nie dysponował uzbrojeniem strzeleckim ani wyrzutnikami bomb.

Źródła:

Praca zbiorowa „Encyklopedia lotnictwa”, wyd. Debit, 1998

Internet:

http://www.dutch-aviation.nl/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.