Samolot rozpoznawczy Pozorovací letoun Letov Š-328

Samolot rozpoznawczy Letov Š-328
Samolot rozpoznawczy Letov Š-328

Historia konstrukcji:
Samolot rozpoznawczy Š-328 zaprojektował inż. Alois Šmolík, będący głównym konstruktorem czechosłowackich zakładów Letov w Pradze. Pierwszy prototyp został oblatany 19 czerwca 1933 roku. Łącznie z prototypem w latach 1934-1940 w ramach 7 serii produkcyjnych zbudowano 412 samolotów tego typu.

Utworzone w marcu 1939 roku lotnictwo słowackie otrzymało 73 samoloty typu Š-328 ze stacjonującego w Pieštanach dawnego czechosłowackiego 3 pułku lotnictwa oraz szkoły lotniczej w Trencanskich Biskupicach.

Z samolotów tych sformowano 3 eskadry rozpoznawcze 1., 2. oraz 3. letky, które wzięły udział w walkach z Polską w 1939 roku oraz walkach na terenie ZSRR w latach 1941-1944.

Po raz ostatni użyto ich podczas Słowackiego Powstania Narodowego, które wybuchło 29 sierpnia 1944 roku (w walach uczestniczyły 3 samoloty tego typu).

Dane techniczne:

Załoga:
Masa:
 
Rozpiętość:
Długość:
Wysokość:
Powierzchnia nośna:
Jednostka napędowa:
 
 
Prędkość maksymalna:
Prędkość przelotowa:
Wznoszenie:
Pułap:
Zasięg:
 
Uzbrojenie:
2 osoby
własna 1.680 kg
startowa 2.750 kg
13,71 m
10,36 m
3,30 m
39,40 m2
1 silnik 9-cyl. w układzie pojedynczej gwiazdy,
chłodzony powietrzem,
typu Walter „Pegas” III M2 o mocy startowej 740 KM
328 km/h
250 km/h
4,9 m/s
7.400 m
700 km
(z dodatkowym zbiornikiem 1.280 km)
4 km LK vz. 30 kal. 7,9 mm,
540 kg bomb

Opis konstrukcji:
Jednosilnikowy dwupłat konstrukcji metalowej. Dwuosobowa załoga zajmowała miejsca w układzie tandem otwartych kabinach. Kratownica kadłuba jest wykonana z rur ze stali chromowo-niklowej, w przedniej części nitowana i skręcana śrubami, natomiast w tylnej spawana. Skrzydła konstrukcji dwudźwigarowej, trzyczęściowe. Górny i dolny płat łączą i usztywniają rozpórki w kształcie litery N.

Podwozie w układzie klasycznym z dwoma szeroko rozstawionymi (rozstaw 2,6 m) amortyzowanymi kołami głównymi (opony rozmiaru 800×200 mm) oraz metalową płozą ogonową.

Zabudowany pod wąską osłoną Townenda silnik napędza dwułopatowe śmigło drewniane o stałym skoku i średnicy 3,55 m. Zbiorniki paliwa mieszczą 770 litrów, natomiast zbiornik oleju ma pojemność 63 litrów. W kadłubie w miejsce obserwatora można było zabudować dodatkowy zbiornik paliwa.

Uzbrojenie strzeleckie samolotu stanowią dwa stałe karabiny maszynowe zabudowane w dolnym płacie, poza płaszczyzną obrotu śmigła, a także dwa ruchome sprzężone karabiny maszynowe posadowione na lawecie typu Škoda Šu-31 w kabinie obserwatora. Ładunek bombowy obejmuje 6 bomb po 50 kg podwieszonych na wyrzutnikach pod skrzydłami plus 2 bomby po 120 kg na wyrzutnikach pod kadłubem. Do rozpoznania używano aparatu fotograficznego typu A-I-34.

Samolot rozpoznawczy Letov Š-328
Samolot rozpoznawczy Letov Š-328

Źródła:

Michal Roubíček „Technický a historický vývoj letadel značky Letov v období 1918 – 1945, 2005 r.

Bill Gunston „Combat aircraft of World War II”, wyd. Tiger Books, 1990 r.

Praca zbiorowa „Encyklopedia lotnictwa”, wyd. Debit, 1998 r.

Internet:

http://forum.valka.cz/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.