Samoloty brytyjskie

Samolot wielozadaniowy Blackburn „Baffin”

Historia konstrukcji:
Samolot model „Baffin” został opracowany w brytyjskich zakładach Blackburn Aeroplane and Motor Company Limited w Brough, Yorkshire (od 1936 roku nosiły one nazwę Blackburn Aircraft Limited). Prototyp został oblatany 30 września 1932 roku.
W 1937 roku nowozelandzkie siły powietrzne RNZAF otrzymały 29 samolotów tego typu. W momencie wybuchu Drugiej Wojny Światowej w służbie wciąż znajdowały się 24 maszyny, stanowiące jedyną siłę bojową lotnictwa Nowej Zelandii. Do końca 1941 roku zostały zastąpione w jednostkach liniowych przez samoloty patrolowe Lockheed „Hudson”.

Łódź latająca Short „Sunderland”

Historia konstrukcji:
Samolot model S.25 „Sunderland” został opracowany w brytyjskich zakładach Short & Harland Ltd. w Belfaście (spółka zależna utworzona przez firmy Short Brothers Ltd. oraz Harland & Wolff). Prototyp został oblatany 16 października 1937 roku.
Nowozelandzkie siły powietrzne RNZAF otrzymały 4 samoloty w wersji Mk. III (numery ewidencyjne od NZ4101 do NZ4104). Maszyny zostały przekazane z brytyjskich jednostek RAF w październiku 1944 roku.

Samolot szkolno-treningowy Avro 626 „Prefect”

Historia konstrukcji:
Samolot model 626 „Prefect” został opracowany w brytyjskich zakładach A.V. Roe and Company Limited w Newton Heath, Manchester.
Nowozelandzkie siły powietrzne RNZAF otrzymały 4 samoloty tego typu (numery ewidencyjne od NZ201 do NZ204). Zostały dostarczone 25 września 1935 roku na pokładzie statku „Middlesex”.

Samolot szkolno-treningowy Avro 652 „Anson”

Historia konstrukcji:
Samolot model 652 „Anson” został opracowany w brytyjskich zakładach A.V. Roe and Company Limited w Newton Heath, Manchester (produkcja seryjna w zakładach Woodford oraz Yeadon). Prototyp został oblatany 24 marca 1935 roku.
Nowozelandzkie siły powietrzne RNZAF otrzymały 23 samoloty tego typu (numery ewidencyjne od NZ401 do NZ423). Pierwsza partia została dostarczona 10 lipca 1942 roku na pokładzie statku „Kent”, natomiast ostatnia 31 sierpnia 1943 roku.

Samolot szkolno treningowy Airspeed AS.10 „Oxford”

Historia konstrukcji:
Samolot model A.S. 10 „Oxford” został opracowany w brytyjskich zakładach Airspeed Ltd. w Christchurch. Prototyp został oblatany 19 czerwca 1937 roku.
Nowozelandzkie siły powietrzne RNZAF otrzymały 298 samolotów tego typu (numery ewidencyjne od NZ250 do NZ290, od NZ1201 do NZ1399, od NZ2100 do NZ2157). Pierwsza partia została dostarczona 20 lipca 1938 roku na pokładzie statku „Port Alma”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *