Samochód ciężarowy Camion Citroën 45 Utilitaire

Historia konstrukcji:
Samochód ciężarowy 45U został opracowany we francuskich zakładach Société Anonyme André Citroën w Paryżu.

W 1940 roku w armii francuskiej było w użyciu ok. 4.000 egzemplarzy.

Dane techniczne:

Masa:
Ładowność:
Wymiary:
Rozstaw osi:
Rozstaw kół:
Układ napędowy:
Jednostka napędowa:
 
 
Skrzynia przekładniowa:
Prędkość maksymalna:
3.790 kg
3.500 kg
6.380 x 2.330 x 3.000 mm, prześwit 250 mm
4.200 mm
przód 1.800 / tył 1.760 mm
4×2
silnik 6-cyl. w układzie rzędowym, chłodzony cieczą,
zapłon iskrowy, pojemność 4.580 cm3,
o mocy 73 KM przy 2.500 obr./min
4 biegi do przodu plus wsteczny
na drodze 60 km/h

Opis konstrukcji:
Zastosowano zamkniętą kabinę załogi w układzie klasycznym (za silnikiem). Za kabiną zlokalizowano skrzynię ładunkową osłanianą brezentową plandeką rozpinaną na metalowych pałąkach. Nadwozie jest umieszczone na stalowej ramie nośnej. Zawieszenie kół na sztywnych osiach amortyzowanych półeliptycznymi resorami piórowymi. Instalacja elektryczna o napięciu 12 V.

Czterosuwowy silnik górnozaworowy (ohv). Średnica cylindra 94 mm, skok tłoka 110 mm. Stosowano gaźnik typu Solex. Umieszczony z przodu silnik poprzez skrzynię przekładniową przekazuje napęd na koła tylnej osi. Hydrauliczny układ hamulcowy działa na wszystkie koła, natomiast mechaniczny hamulec pomocniczy (ręczny) działa na koła tylne. Stosowano opony rozmiaru 7.50-20″ (na tylnej osi koła zdwojone).

Egzemplarze używane przez siły zbrojne Niemiec nosiły oznaczenie Lastkraftwagen 3,5 to.

Źródła:

Instrukcja D 632/51 „Lastkraftwagen 3 1/2 t Citroen Typ 45. Sonderausrüstung für den Winterbetrieb”, 1942 r.

Instrukcja D 661/? „Lastkraftwagen 3 t Citroen (f) Typ 45. Ersatzteilliste”, 1944 r.

Francois Vauvillier, Jean-Michel Touraine „L’automobile sous l’uniforme 1939-40”, wyd. Massin, 1992 r.