Samochód ciężarowy Camion Renault ADR

Historia konstrukcji:
Samochód ciężarowy ADR został opracowany w 1936 roku we francuskich zakładach Sociétè Anonyme de Usines Renault w Billancourt pod Paryżem.

W 1940 roku siły zbrojne Francji posiadały 335 egzemplarzy. Dodatkowo 126 egzemplarzy dostarczono dla żandarmerii wojskowej Garde Républicaine Mobile z nadwoziem dostosowanym do przewozu osób.

Dane techniczne:

Masa:
Ładowność:
Rozstaw osi:
Układ napędowy:
Jednostka napędowa:
 
 
Skrzynia przekładniowa:
Prędkość maksymalna:
Zbiornik paliwa:
Zużycie paliwa:
2.800 kg
3.500 kg
? mm
4×2
silnik 4-cyl. w układzie rzędowym, chłodzony cieczą,
zapłon iskrowy, pojemność 4.025 cm3,
typu Renault 383 o mocy 65 KM przy 2.200 obr./min
4 biegi do przodu plus wsteczny
na drodze 65 km/h
75 litrów
na drodze 27 l/100 km

Opis konstrukcji:
Zastosowano zamkniętą kabinę załogi w układzie klasycznym (za silnikiem). Za kabiną zlokalizowano skrzynię ładunkową osłanianą brezentową plandeką rozpinaną na metalowych pałąkach. Nadwozie jest umieszczone na stalowej ramie nośnej. Zawieszenie kół na sztywnych osiach amortyzowanych półeliptycznymi resorami piórowymi. Instalacja elektryczna o napięciu 6 V, pojemność akumulatora 120 Ah.

Czterosuwowy silnik górnozaworowy (ohv). Średnica cylindra 100 mm, skok tłoka 129 mm. Zastosowano gaźnik typu Solex. Umieszczony z przodu silnik poprzez skrzynię przekładniową przekazuje napęd na koła tylnej osi. Stosowano opony rozmiaru 210 x 20 (na tylnej osi koła zdwojone).

Źródła:

Francois Vauvillier, Jean-Michel Touraine „L’automobile sous l’uniforme 1939-40”, wyd. Massin, 1992 r.