Samochód ciężarowy Camion Renault AHR

Historia konstrukcji:
Samochód ciężarowy AHR został opracowany w 1939 roku we francuskich zakładach Sociétè Anonyme de Usines Renault w Billancourt pod Paryżem. Produkowany seryjnie od 1940 roku. Po zajęciu fabryki przez wkraczające wojska niemieckie podjęto decyzję o jego masowej produkcji na potrzeby niemieckich sił zbrojnych.

Dane techniczne:

Masa:
Ładowność:
Wymiary:
Układ napędowy:
Jednostka napędowa:
 
 
Skrzynia przekładniowa:
Prędkość maksymalna:
Zużycie paliwa:
3.940 kg
5.000 kg
7.160 x 2.330 x 2.570 mm
4×2
silnik 6-cyl. w układzie rzędowym, chłodzony cieczą,
zapłon iskrowy, pojemność 4.086 cm3,
typu 622 B o mocy 75 KM przy 2.800 obr./min
4 biegi do przodu plus wsteczny
na drodze 60 km/h
na drodze 35 l/100 km

Opis konstrukcji:
Zastosowano zamkniętą kabinę załogi w układzie nad silnikiem (COE – cab over engine). Za kabiną zlokalizowano skrzynię ładunkową (wymiary wewnętrzne 5.000 x 2.160 mm) osłanianą brezentową plandeką rozpinaną na metalowych pałąkach. Nadwozie jest umieszczone na stalowej ramie nośnej. Zawieszenie kół na sztywnych osiach amortyzowanych półeliptycznymi resorami piórowymi. Instalacja elektryczna o napięciu 6 V.

Czterosuwowy silnik dolnozaworowy (sv). Średnica cylindra 85 mm, skok tłoka 120 mm. Zastosowano gaźnik typu Solex 40 FAPI. Umieszczony z przodu silnik poprzez skrzynię przekładniową przekazuje napęd na koła tylnej osi. Stosowano opony rozmiaru 9.00-20″ (na tylnej osi koła zdwojone).

Egzemplarze używane przez siły zbrojne Niemiec nosiły oznaczenie Lastkraftwagen 5 to.

Źródła:

Instrukcja D 632/58 „Lastkraftwagen 3,5 und 5 t Renault (f) Typ AHN – AHR. Sonderausrüstung für Winterbetrieb. Einbauanweisung, Gerätbeschreibung, Bedienungsanweisung und Ersatzteilliste”

Francois Vauvillier, Jean-Michel Touraine „L’automobile sous l’uniforme 1939-40”, wyd. Massin, 1992 r.