Short „Empire”

Historia konstrukcji:

Łódź latająca opracowana w brytyjskich zakładach Short. Lot pierwszego prototypu miał miejsce 4 lipca 1935 roku.

Na przełomie 1939 i 1940 roku dla australijskich sił powietrznych RAAF zmobilizowano 4 samoloty należące do cywilnych linii lotniczych Quantas:

A18-10, ex G-ADUT, „Centaurus”

A18-11, ex G-AEUA, „Calypso”

A18-12, ex VH-ABC, „Coogee”

A18-13, ex VH-ABB, „Coolangatta”

W obliczu ponoszonych strat 9 marca 1942 roku przejęto także A18-14, ex G-AFPZ, „Clifton” reprezentujący mocniejszy model Short S33 o wzmocnionej konstrukcji celem zwiększenia masy startowej do 24040 kg. W lipcu 1943 roku ocalałe 2 samoloty „Coolangatta” oraz „Clifton” zwrócono cywilnemu właścicielowi, a ich zadania transportowe przejęły maszyny Short „Sunderland”.

Dane techniczne:

Pojemność:

Masa własna:

Masa startowa:

Rozpiętość:

Długość:

Wysokość:

Napęd:

 

 

Prędkość:

Prędkość wznoszenia:

Pułap praktyczny:

Zasięg:

Uzbrojenie:

 

24 pasażerów

10660 kg

19732 kg

34,75 m

26,82 m

9,70 m

4 silniki 9-cyl. w układzie pojedynczej gwiazdy, chłodzone powietrzem,

typu Bristol „Pegasus” XC

maksymalna 322 km/h

290 m/min

20000 stóp (6096 m)

660 mil morskich (1223 km)

prowizoryczne stanowisko strzeleckie dla 1 km kal. .303

Źródła:

Bill Gunston „Combat aircraft of World War II”, wyd. Tiger Books, 1990

Praca zbiorowa „Encyklopedia lotnictwa”, wyd. Debit, 1998

Internet:

www.defence.gov.au/RAAF/raafmuseum/

www.jaapteeuwen.com/ww2aircraft

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.