Samochód osobowy Voiture Peugeot 402 BL

Samochód Peugeot 402
Samochód Peugeot 402

Historia konstrukcji:
Samochód osobowy model 402 BL został opracowany w 1935 roku we francuskich zakładach Société Anonyme des Automobiles Peugeot w Sochaux. Po raz pierwszy zaprezentowany 8 października 1935 roku na Salonie Paryskim. Od 1938 roku produkowany z większym silnikiem pod oznaczeniem 402 B, natomiast model wydłużony jako 402 BL (dodatkowa litera L od słowa „lègére”). Cena samochodu wynosiła w 1938 roku 22900 franków francuskich. Był on produkowany do zajęcia fabryki przez Niemców.

W 1940 roku siły zbrojne Francji posiadały ok. 1.500 egzemplarzy.

Dane techniczne:

Liczba miejsc:
Masa:
Wymiary:
Jednostka napędowa:
 
 
Skrzynia przekładniowa:
Prędkość maksymalna:
5
1.419 kg
4.920 x 1.680 x 1.650 mm
silnik 4-cyl. w układzie rzędowym, chłodzony cieczą,
zapłon iskrowy, pojemność 2.142 cm3,
o mocy 63 KM przy 4.000 obr./min
3 biegi do przodu plus wsteczny
na drodze 115 km/h

Opis konstrukcji:
Nadwozie wersji B było wyraźnie inspirowane amerykańskim Chryslerem „Airflow”. Kabina pasażerska dysponowała nagrzewnicą i wydajną wentylacją z nawiewem na przednią szybę dla uniknięcia osadzania szronu i parowania od wewnątrz. Zastosowano niezależne zawieszenie przednich kół oraz sztywny most z tyłu. Przekładnia kierownicza zębatkowa, bez wspomagania.

Instalacja elektryczna o napięciu 12 V. Ciekawym rozwiązaniem było umieszczenie świateł centralnie przed chłodnicą cieczy, pod drucianą atrapą chroniącą je przed uderzeniami np. gałęzi.

Czterosuwowy silnik górnozaworowy (ohv). Średnica cylindra 83 mm, skok tłoka 99 mm. Zastosowano gaźnik typu Solex. Blok silnika i głowica żeliwne, z wymiennymi mokrymi tulejami cylindrowymi. Silnik umieszczony wzdłużnie, za nim znajdowała się skrzynia przekładniowa (biegi 2 i 3 zsynchronizowane), a dalej poprzez wał i most z mechanizmem różnicowym napęd był przekazywany na koła tylne.

W opcji była dostępna półautomatyczna skrzynia biegów typu Cotal (4-biegowa, elektromagnetyczna, z preselekcją, sterowana dźwignią umieszczoną przy kierownicy; wymagała użycia sprzęgła jedynie do ruszenia pojazdu z miejsca oraz zatrzymania – opcja ta kosztowała dodatkowe 2.500 franków francuskich i została zastosowana w ok. 20% wyprodukowanych samochodów), a także całkowicie automatyczna skrzynia biegów (opracował ją Gaston Fleischel – tutaj barierą dla nabywcy była cena tej opcji wynosząca 6.000 franków francuskich).

Hydrauliczny układ hamulcowy (bez wspomagania, systemu Lockheed) działa na wszystkie koła, natomiast mechaniczny hamulec pomocniczy (ręczny) działa na koła tylne.

Źródła:

Francois Vauvillier, Jean-Michel Touraine „L’automobile sous l’uniforme 1939-40”, wyd. Massin, 1992 r.

Władysław Wieniawski „Opisy techniczne samochodów”, Wydawnictwa Komunikacyjne, 1952 r.

Internet:

http://www.histomobile.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.