Samochód pancerny South African Reconnaissance Car Mark IVF

Samochód pancerny SARC Mk. IVF
Samochód pancerny SARC Mk. IVF

Historia konstrukcji:
Samochód pancerny SARC Mk. IVF został opracowany w południowoafrykańskich zakładach Dorman Long w Germiston. Model ten powstał na zamówienie Wielkiej Brytanii na bazie konstrukcji samochodu pancernego SARC Mk. IV. Do jego budowy wykorzystano importowane z Kanady podwozia Ford F60L. Z początkowego zamówienia na 1.200 pojazdów ostatecznie wyprodukowano 1.180 pojazdów.

Samochód pancerny SARC Mk. IVF
Samochód pancerny SARC Mk. IVF

Dane techniczne:

Załoga:
Masa:
 
Wymiary:
Rozstaw osi:
Rozstaw kół:
Układ napędowy:
Jednostka napędowa:
 
 
Skrzynia przekładniowa:
Prędkość maksymalna:
Zapas paliwa:
Zasięg:
Uzbrojenie:
 
Opancerzenie:
3 osoby
własna 5.784 kg,
bojowa 6.756 kg
5.525 x 2.134 x 2.286 mm, prześwit 279 mm
2.997 mm
1.753 mm
4×4
silnik 8-cyl. w układzie widlastym, zapłon iskrowy,
chłodzony cieczą, pojemność 3.917 cm3,
typu Ford 239 o mocy 95 hp przy 3.600 obr./min
4 biegi do przodu plus wsteczny
na drodze 84 km/h
151 litrów
na drodze ok. 320 km
1 armata przeciwpancerna 2-pr. kal. 40 mm,
2 km Browning kal. 7,62 mm
od 6 do 12 mm

Samochód pancerny SARC Mk. IVF
Samochód pancerny SARC Mk. IVF

Opis konstrukcji:
Zastosowano samonośne pancerne nadwozie spawane z płyt pancernych. Na opuszczenie pojazdu pozwalały niewielkie drzwi wejściowe umieszczone po bokach kadłuba oraz włazy umieszczone w stropie wieży. Zastosowano instalację elektryczną o napięciu 6 V. Zapewniała ona także zasilanie dla pokładowej radiostacji No. 19.

Czterosuwowy silnik dolnozaworowy (sv). Średnica cylindra 80,96 mm, skok tłoka 95 mm, stopień sprężania 6,3:1. Umieszczony z tyłu silnik miał wyprowadzenie napędu w przednią stronę pojazdu i poprzez skrzynię przekładniową przekazywał napęd standardowo na przednie koła, a dzięki skrzyni rozdzielczej można było przełączyć napęd na wszystkie koła. Stosowano opony o zwiększonej odporności na przebicie rozmiaru 10.50-20”.

Uzbrojenie pojazdu skoncentrowano w powiększonej wieży. Ponieważ na miejscu nie były produkowane działa czołgowe dostosowane do montażu w pancernych jarzmie jako uzbrojenie pojazdu zastosowano klasyczną armatę przeciwpancerną strzelającą przez wycięcie w przedniej ścianie wieży. Uzbrojenie uzupełniające stanowiły dwa amerykańskie ciężkie karabin maszynowe Browning, z których jeden był zamontowany na stropie wieży jako przeciwlotniczy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *