Samochód terenowy Voiture de reconnaisance Laffly S. 15 R

Historia konstrukcji:
Samochód terenowy S. 15 R został opracowany w 1934 roku we francuskich zakładach Société Laffly w Asnières. Ze względu na obciążenie zakładów Laffly produkcję seryjną pojazdu podjęto w zakładach Société Anonyme des Anciens Établissements Hotchkiss et Cie. w Saint-Denis koło Paryża.

W 1940 roku na stanie sił zbrojnych Francji znajdowało się 576 pojazdów tego typu.

Dane techniczne:

Liczba miejsc:
Masa:
 
Ładowność:
Wymiary:
Rozstaw osi:
Rozstaw kół:
Układ napędowy:
Jednostka napędowa:
 
 
Skrzynia przekładniowa:
Prędkość maksymalna:
6
2.850 kg
(w tym nadwozie 437 kg)
800 kg
4.640 x 1.850 x 2.020 mm, prześwit 300 mm
1.845 + 1.000 mm
przód 1.490 mm / tył 1.495 mm
6×6
silnik 4-cyl. w układzie rzędowym, chłodzony cieczą,
zapłon iskrowy, pojemność 2.312 cm3,
typu Hotchkiss o mocy 56 KM przy 3.200 obr./min
4 biegi do przodu plus wsteczny, terenowy reduktor
na drodze 72 km/h

Opis konstrukcji:
Zastosowano całkowicie otwarte czterodrzwiowe nadwozie, które w razie niesprzyjających warunków atmosferycznych było przykrywane brezentowym dachem, natomiast na otworach drzwiowych rozpinano brezentowe boczki. Przednia szyba składana w kierunku na maskę. Nadwozie jest umieszczone na stalowej ramie nośnej. Niezależne zawieszenie kół przednich na sprężynach śrubowych, natomiast obu tylnych osi na wspólnych półeliptycznych resorach piórowych. Instalacja elektryczna o napięciu 6 V.

Czterosuwowy silnik górnozaworowy (ohv). Średnica cylindra 86 mm, skok tłoka 99,5 mm. Zastosowano gaźnik typu Solex. Umieszczony z przodu silnik poprzez skrzynię przekładniową i rozdzielczą przekazuje napęd na wszystkie koła. Hydrauliczny układ hamulcowy działa na wszystkie koła, natomiast mechaniczny hamulec pomocniczy (ręczny) działa na koła tylne.

Stosowano opony rozmiaru 200 x 40. Dla poprawienia mobilności zastosowano także niewielkie pomocnicze koła rozmiaru 420×150 umieszczone pod przednią częścią przedziału silnikowego oraz pomiędzy osiami na wysokości miejsca kierowcy, które pomagały podczas przekraczania poprzecznych nierówności terenu zapobiegając zawieszeniu pojazdu na podłodze.

Źródła:

Sprawozdanie „Voiture de reconnaisance Laffly S. 15. Note No. 1”, Commission d’Expérimentation du Matériel Automobile, Vincennes, 1934 r.

Christian H. Tavard „Les tous terrains LAFFLY”, wyd. „L’automobiliste” No 54 styczeń-marzec 1980 r.

Francois Vauvillier, Jean-Michel Touraine „L’automobile sous l’uniforme 1939-40”, wyd. Massin, 1992 r.