Historia konstrukcji:
Samochód terenowy typu 72 VLTT był produkowany we francuskich zakładach Société des moteurs et automobiles Lorraine w Argenteuil. Wykorzystano prawa licencyjne czechosłowackich zakładów Tatra Kopřivnice na samochód ciężarowy Tatra T72.
Dane techniczne:
Masa własna: Ładowność: Wymiary: Rozstaw osi: Rozstaw kół: Układ napędowy: Jednostka napędowa: Skrzynia przekładniowa: Prędkość maksymalna: Zużycie paliwa: |
1.500 kg 1.200 kg 4.450 x 1.520 x 1.900 mm, prześwit 220 mm 2.200 mm + 920 mm 1.300 mm 6×4 silnik 4-cyl. w układzie przeciwsobnym, chłodzony powietrzem, zapłon iskrowy, pojemność 1.910 cm3, typu Tatra 52 o mocy 30 KM przy 3.000 obr./min 4 biegi do przodu plus wsteczny, terenowy reduktor na drodze 59 km/h na drodze ok. 18 l/100 km |
Opis konstrukcji:
Zastosowano otwartą kabinę załogi w układzie klasycznym (za silnikiem), która w razie niesprzyjających warunków atmosferycznych była przykrywana brezentowym dachem. Rama podwozia konstrukcji rurowej systemu Tatra. Masa kompletnego podwozia z układem napędowym wynosiła 908 kg. Zawieszenie kół przedniej osi na sprężynach śrubowych, natomiast kół tylnej osi na półeliptycznych resorach piórowych. Instalacja elektryczna o napięciu 12 V, aparat zapłonowy systemu Bosch.
Czterosuwowy silnik dolnozaworowy (sv). Średnica cylindra 80 mm, skok tłoka 95 mm, stopień sprężania 5,9:1. Zastosowano gaźnik typu Zenith 30T. Umieszczony z przodu silnik poprzez skrzynię przekładniową napędzał obie tylne osie. Hydrauliczny układ hamulcowy działa na wszystkie koła, natomiast mechaniczny hamulec pomocniczy (ręczny) działa na koła tylne.
Stosowano opony rozmiaru 6.50-20″. Dla poprawienia mobilności zastosowano także niewielkie pomocnicze koła umieszczone pod przednią częścią przedziału silnikowego, które pomagały podczas przekraczania poprzecznych nierówności terenu zapobiegając zawieszeniu pojazdu na podłodze.