Historia konstrukcji:
Szybowiec szkolno-treningowy AS.54 został opracowany w brytyjskich zakładach Airspeed Ltd. w Christchurch. Szybowiec ten powstał w odpowiedzi na zapotrzebowanie sił powietrznych Specification TX.3/43 z 16 kwietnia 1943 roku na płatowiec służący do szkolenia pilotów dla szybowca transportowego „Horsa”. W ramach tego samego zamówienia opracowano także konkurencyjny szybowiec szkolno-treningowy General Aircraft G.A.L. 55.
Wymagania zamawiającego narzuciły układ dwuosobowego kokpitu z miejscami obok siebie.
Dane techniczne:
Załoga: Masa: Rozpiętość: Długość: Wysokość: Powierzchnia nośna: Prędkość maksymalna: Prędkość minimalna: |
2 osoby startowa 853 kg 11,00 m 8,16 m ? m 14,59 m2 nurkowania 322 km/h holowania 241 km/h 79 km/h |
Opis konstrukcji:
Płatowiec zbudowany w układzie górnopłata konstrukcji drewnianej. Skrzydła zaopatrzono w klapy i hamulce aerodynamiczne. Balast wodny pozwalał na uzyskanie różnej konfiguracji obciążenia.