Szybowiec szkolno-treningowy Slingsby „Cadet T.X.” Mark I

Szybowiec szkolno-treningowy Slingsby „Cadet T.X.” Mark I
Szybowiec szkolno-treningowy Slingsby „Cadet T.X.” Mark I

Historia konstrukcji:
Szybowiec T.7 „Kirby Kadet” opracował John S. Sproule pracujący w brytyjskich zakładach Slingsby Sailplanes Ltd. w  Kirkbymoorside. Prototyp został wyholowany 11 stycznia 1936 roku. Został użyty w wielu zawodach sportowych.

Po wybuchu wojny i informacjach o bojowym użyciu szybowców transportowych przez wojska niemieckie w ataku na Belgię i Holandię zapadła decyzja o zmobilizowaniu pewnej liczby cywilnych maszyn. Do celów szkoleniowych dla własnych wojsk powietrzno-desantowych był potrzebny prosty szybowiec, który był łatwy do montażu i obsługi w nowo utworzonych centrach treningowych.

Zmodyfikowany pod kątem potrzeb wojskowych szybowiec otrzymał oznaczenie „Cadet T.X.” Mk. I. W 1943 roku złożono zamówienie na wyprodukowanie 200 egzemplarzy. Były one dostosowane do startu z użyciem wyciągarki, co znacznie uprościło i przyśpieszyło szkolenie początkowe pilotów.

Szybowiec szkolno-treningowy Slingsby „Cadet T.X.” Mark I
Szybowiec szkolno-treningowy Slingsby „Cadet T.X.” Mark I

Dane techniczne:

Załoga:
Masa:
 
Rozpiętość:
Długość:
Powierzchnia nośna:
1 osoba
własna 134,5 kg
startowa 232,7 kg
11,7 m
6,36 m
15,8 m2

Szybowiec szkolno-treningowy Slingsby „Cadet T.X.” Mark I
Szybowiec szkolno-treningowy Slingsby „Cadet T.X.” Mark I

Opis konstrukcji:
Szybowiec zbudowany w układzie zastrzałowego grzbietopłata konstrukcji całkowicie drewnianej. Zastosowano otwartą kabinę pilota.

Źródła:

Tadeusz Królikiewicz „Encyklopedia szybowców transportowych”, wyd. Agencja Wydawnicza CB, 1999 r.

Martin Simons „Slingsby Sailplanes”, wyd. Airlife, 1996 r.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.