Szybowiec szkolno-treningowy Slingsby „Cadet T.X.” Mark II

Historia konstrukcji:
Szybowiec T.8 „Kirby Tutor” opracował John S. Sproule pracujący w brytyjskich zakładach Slingsby Sailplanes Ltd. w  Kirkbymoorside. Prototyp został wyholowany 11 stycznia 1936 roku. Został użyty w wielu zawodach sportowych.

Po wybuchu wojny i informacjach o bojowym użyciu szybowców transportowych przez wojska niemieckie w ataku na Belgię i Holandię zapadła decyzja o zmobilizowaniu pewnej liczby cywilnych maszyn. Do celów szkoleniowych dla własnych wojsk powietrzno-desantowych był potrzebny prosty szybowiec, który był łatwy do montażu i obsługi w nowo utworzonych centrach treningowych.

Zmodyfikowany pod kątem potrzeb wojskowych szybowiec otrzymał oznaczenie „Cadet T.X.” Mk. II. Wykorzystano kadłub poprzedniego modelu szybowca „Cadet T.X.” Mk. I, który otrzymał nowe skrzydła w dużym wydłużeniu. W 1944 roku złożono zamówienie na wyprodukowanie 200 egzemplarzy, z których do końca wojny dostarczono 62 egzemplarze. Były one dostosowane do startu z użyciem wyciągarki, co znacznie uprościło i przyśpieszyło szkolenie początkowe pilotów.

Dane techniczne:

Załoga:
Masa:
 
Rozpiętość:
Długość:
Powierzchnia nośna:
1 osoba
własna 159,5 kg
startowa 258,5 kg
13,24 m
6,36 m
15,8 m2

Szybowiec szkolno-treningowy Slingsby „Cadet T.X.” Mark II
Szybowiec szkolno-treningowy Slingsby „Cadet T.X.” Mark II

Opis konstrukcji:
Szybowiec zbudowany w układzie zastrzałowego grzbietopłata konstrukcji całkowicie drewnianej. Zastosowano otwartą kabinę pilota.

Źródła:

Tadeusz Królikiewicz „Encyklopedia szybowców transportowych”, wyd. Agencja Wydawnicza CB, 1999 r.

Martin Simons „Slingsby Sailplanes”, wyd. Airlife, 1996 r.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.