Szybowiec szkolno-treningowy Slingsby „Kirby Kite”

Szybowiec szkolno-treningowy Slingsby „Kirby Kite”
Szybowiec szkolno-treningowy Slingsby „Kirby Kite”

Historia konstrukcji:
Szybowiec T.6 „Kirby Kite” opracował F. N. Slingsby pracujący w brytyjskich zakładach Slingsby Sailplanes Ltd. w  Kirkbymoorside. Prototyp został wyholowany w sierpniu 1935 roku. Wyprodukowano 25 egzemplarzy. Zostały użyte w wielu zawodach sportowych rozgrywanych pod koniec lat 30-tych XX wieku.

Po wybuchu wojny i informacjach o bojowym użyciu szybowców transportowych przez wojska niemieckie w ataku na Belgie i Holandię zapadła decyzja o zmobilizowaniu pewnej liczby cywilnych maszyn.

Szybowiec tego typu wykorzystano latem 1940 roku do przetestowania echa radarowego i możliwości wykrycia tego typu obiektu przez radar CH ulokowany w Worth Matravers. Dla maksymalnego utrudnienia wykrycia zamieniono wszelkie metalowe elementy ich drewnianymi odpowiednikami (np. popychacze dźwigni sterowania), ale testy wykazały że szybowce i tak są wykrywane, jedynie z mniejszej odległości.

1 stycznia 1941 roku do No. 1 Glider Training Squadron w Haddenham, Buckinghamshire skierowano pierwsze szybowce pomalowane w standardowy wojskowy kamuflaż. Łącznie w jednostce tej służyło 14 szybowców. Do ich wyholowywania w powietrze stosowano samoloty szkolno-treningowe D.H. 82 „Tiger Moth”.

Szybowiec szkolno-treningowy Slingsby „Kirby Kite”
Szybowiec szkolno-treningowy Slingsby „Kirby Kite”

Dane techniczne:

Załoga:
Masa:
 
Rozpiętość:
Długość:
Powierzchnia nośna:
1 osoba
własna 137,8 kg
startowa 230,8 kg
14,2 m
6,21 m
14,49 m2

Szybowiec szkolno-treningowy Slingsby „Kirby Kite”
Szybowiec szkolno-treningowy Slingsby „Kirby Kite”

Opis konstrukcji:
Szybowiec zbudowany w układzie zastrzałowego grzbietopłata konstrukcji całkowicie drewnianej. Zastosowano otwartą kabinę pilota.

Źródła:

Tadeusz Królikiewicz „Encyklopedia szybowców transportowych”, wyd. Agencja Wydawnicza CB, 1999 r.

Martin Simons „Slingsby Sailplanes”, wyd. Airlife, 1996 r.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.