Szybowiec transportowy Slingsby T.17

Historia konstrukcji:
Projekt szybowca T.17 został opracowany w brytyjskich zakładach Slingsby Sailplanes Ltd. w Kirkbymoorside. Firma ta miała duże doświadczenie w projektowaniu szybowców używanych w lotnictwie cywilnym. Projekt ten powstał w odpowiedzi na zapotrzebowanie sił powietrznych Specification X.10/40. Powstał tylko projekt ponieważ bardzo szybko został ukończony i oblatany konkurencyjny szybowiec transportowy General Aircraft „Hotspur”, którego między innymi w ramach podpisanego kontraktu w zakładach Slingsby Sailplanes Ltd. wyprodukowano 13 egzemplarzy. Wysiłek konstruktorów został skupiony na większym modelu szybowca transportowego „Hengist”.

Dane techniczne:

Załoga:
Masa:
 
Rozpiętość:
Długość:
Powierzchnia nośna:
2 pilotów + 6 żołnierzy
własna 453 kg
startowa 1.361 kg
21,34 m
11,94 m
34,74 m2

Szybowiec transportowy Slingsby T.17
Szybowiec transportowy Slingsby T.17

Opis konstrukcji:
Szybowiec zaprojektowany w układzie wolnonośnego grzbietopłata konstrukcji całkowicie drewnianej. W przedniej części wąskiego kadłuba zabudowano zamkniętą kabinę pilotów u układzie tandem, za którą w kadłubie znajdowały się 2 miejsca dla żołnierzy, a kolejnych 4 żołnierzy mieściło się w tylnej kabinie za dźwigarem skrzydła. Płat był zaopatrzony w lotki i krokodylowe klapy oraz hamulce aerodynamiczne.

Źródła:

Tadeusz Królikiewicz „Encyklopedia szybowców transportowych”, wyd. Agencja Wydawnicza CB, 1999 r.

Martin Simons „Slingsby Sailplanes”, wyd. Airlife, 1996 r.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.