Transporter czołgów Camion porte-char 15t Bernard DI6.53 C

Historia konstrukcji:
Transporter czołgów DI6.53 C został opracowany w 1939 roku we francuskich zakładach Société Anonyme des Camions Bernard w Arcueil.

W 1935 roku wystosowano zapotrzebowanie na nowy transporter czołgów wprowadzonych na uzbrojenie francuskich sił zbrojnych. Oczekiwano pojazdu z silnikiem o mocy 150 KM, prędkości maksymalnej 60 km/h i zasięgu działania 200 km.

Prototyp przygotowany przez zakłady Bernard przeszedł między 14 listopada a 15 grudnia 1939 roku próby na poligonie CEMA w Vincennes. Uznano je za pozytywne i rekomendowano skierowanie pojazdu do produkcji seryjnej. Z zamówionych 430 egzemplarzy, które miały być wyprodukowane do grudnia 1940 roku, do upadku Francji dostarczono tylko 73 egzemplarze.

Dane techniczne:

Masa:
Ładowność:
Wymiary:
Rozstaw osi:
Rozstaw kół:
Układ napędowy:
Jednostka napędowa:
 
 
Skrzynia przekładniowa:
Prędkość maksymalna:
Zasięg:
11.760 kg
15.000 kg
9.916 x 2.500 x 2.560 mm
5.300 + 1.500 mm
przód 1.970 mm / tył 1.800 mm
6×2
silnik 6-cyl. w układzie rzędowym, chłodzony cieczą,
wysokoprężny, pojemność 8.354 cm3,
typu Gardner 6 LWB o mocy 110 KM przy 1.750 obr./min
5 biegów do przodu plus wsteczny
na drodze 48 km/h
na drodze ok. 700 km

Opis konstrukcji:
Zastosowano zamkniętą kabinę załogi w układzie klasycznym (za silnikiem). Za kabiną zlokalizowano platformę do transportu ewakuowanego czołgu, z rampami najazdowymi. Nadwozie jest umieszczone na stalowej ramie nośnej. Zawieszenie kół na sztywnych osiach amortyzowanych półeliptycznymi resorami piórowymi. Instalacja elektryczna o napięciu 12 V.

Czterosuwowy silnik górnozaworowy (ohv). Średnica cylindra 108mm, skok tłoka 152 mm. Umieszczony z przodu silnik poprzez skrzynię przekładniową przekazuje napęd na środkową oś, tylna oś wleczona (na tylnych osiach koła zdwojone).

Źródła:

Francois Vauvillier, Jean-Michel Touraine „L’automobile sous l’uniforme 1939-40”, wyd. Massin, 1992 r.