Samochód ciężarowy Lorry 3-ton, 6×4, GS, Thornycroft WOF „Tartar”

Historia konstrukcji:
Samochód ciężarowy „Tartar” został opracowany w brytyjskich zakładach John I. Thornycroft & Co. Ltd. w Basingstoke, hrabstwo Hampshire.

Wersje:

WO/AC4 – pierwsza wersja z silnikiem benzynowym,

WOF/AC4 – późniejsza wersja z silnikiem benzynowym,

WOF/DC4 – w wersji tej zastosowano 4-cyl. silnik wysokoprężny typu DC4 o pojemności 5.261 cm3 i mocy 65 hp przy 2.200 obr./min.

Dane techniczne:

Masa:
Ładowność:
Układ napędowy:
Jednostka napędowa:
 
 
Skrzynia przekładniowa:
Prędkość maksymalna:
? kg
3 tony
6×4
silnik 4-cyl. w układzie rzędowym, chłodzony cieczą,
zapłon iskrowy, pojemność 5.173 cm3,
typu AC4 o mocy 76 bhp przy 2.400 obr./min
4 biegi do przodu plus wsteczny
na drodze 55 km/h

Opis konstrukcji:
Zastosowano dwuosobową całkowicie otwartą kabinę załogi w układzie COE (Cab Over Engine – kabina nad silnikiem), która w razie niesprzyjających warunków atmosferycznych była przykrywana brezentowym dachem. Za kabiną zlokalizowano skrzynię ładunkową osłanianą brezentową plandeką rozpinaną na metalowych pałąkach. Nadwozie jest umieszczone na stalowej ramie nośnej. Zawieszenie kół na sztywnych mostach amortyzowanych półeliptycznymi resorami piórowymi. Instalacja elektryczna o napięciu 12 V.

Czterosuwowy silnik górnozaworowy (ohv). Średnica cylindra 111,1 mm, skok tłoka 133,4 mm. Umieszczony z przodu silnik poprzez skrzynię przekładniową przekazuje napęd na koła obu tylnych osi. Hydrauliczny układ hamulcowy ze wspomaganiem systemu Girling działa na wszystkie koła, mechaniczny hamulec pomocniczy działa na tylne koła.

Źródła:

David Fletcher „British military transport 1829-1956”, wyd. The Tank Muzeum, 1998 r.

David E. Jane „British military transport”, 1978 r.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *