Pojazdy importowane z USA

Pojazdy importowane z USA w ramach umowy Lend-Lease.

Motocykl Harley-Davidson WLA

Historia konstrukcji:

Motocykl opracowany w USA na bazie modelu cywilnego.

Samochód terenowy Truck ¼ ton (4×4)

Historia konstrukcji:

Samochód terenowy opracowany w amerykańskich zakładach Willys-Overland i produkowany jako Model MB. Dla zwiększenia skali produkcji dokonano adaptacji konstrukcji w zakładach Ford Motor Co. gdzie był on produkowany pod oznaczeniem Model GPW.

Opis konstrukcji:

Pojazd zaopatrzony w otwarte nadwozie. Dla ochrony przed warunkami atmosferycznymi można było rozpiąć brezentową plandekę.

Czterosuwowy silnik dolnozaworowy (sv). Umieszczony z przodu silnik poprzez skrzynię przekładniową i rozdzielczą napędzał wszystkie koła. Stosowano ogumienie typu 6.00-16”.

Samochód ciężarowy GMC CCKW-353

Historia konstrukcji:

Samochód ciężarowy opracowany w amerykańskich zakładach General Motors Corporation.

Amfibia Ford GPA

Historia konstrukcji:

Lekki samochód amfibijny opracowany w USA. Zapotrzebowanie na jego opracowanie zostało wystosowane przez US Motor Transport Board pod bezpośrednim nadzorem National Defense Research Committee (NDRC) w marcu 1941 roku. Oficjalna nazwa projektu QMC-4 1/4 Ton Truck Light Amphibian.

Nadwozie zaprojektował projektant jachtów Roderick Stephens Jr. z zakładów Sparkman & Stephens Inc. z Nowego Jorku (ten sam projektant, który opracował nadwozie amfibii DUKW-353). Opracowanie techniczne projektu powierzono konkurującym ze sobą zakładom Marmon-Herrington oraz Ford Motor Company.

Wybrano propozycję przedstawioną przez Forda jako lżejszą (o 180 kg), prostszą konstrukcyjnie i maksymalnie zunifikowaną z produkowanym seryjnie samochodem terenowym Ford GPW. Pojazdy seryjne miały masę ok. 1600 kg, a więc o wiele większą, niż pierwotnie planowane 1200 kg. W efekcie pojazd miał ograniczone możliwości działania w trudnym terenie na lądzie oraz małą ładowność w działaniu na powierzchni wody.

W latach 1942-1943 wyprodukowano 12.778 egzemplarzy.

Dane techniczne:

Masa:
Wymiary:
Układ napędowy:
Jednostka napędowa:
1630 kg
4620 x 1630 x 1750 mm
4×4
 

Opis konstrukcji:

Kierowca miał na swoim stanowisku do dyspozycji następujące dźwignie sterujące pracą poszczególnych mechanizmów: wybór napędu na 2 lub 4 koła, terenowy reduktor, wyciągarkę kotwicy, załączanie napędu śruby i kierowanie sterem używanym podczas pływania.

Amfibia GMC DUKW-353

Historia konstrukcji:

Amfibia transportowa zbudowana z wykorzystaniem zmodyfikowanego podwozia samochodu ciężarowego GMC AFKWX-353. Nadwozie zaprojektował projektant jachtów Roderick Stephens Jr. z zakładów Sparkman & Stephens Inc. z Nowego Jorku (ten sam projektant opracował później nadwozie lekkiej amfibii Ford GPA).

Dla poprawy możliwości terenowych pojazdy po raz pierwszy zastosowano możliwość regulowania ciśnienia powietrza w oponach – na drogach twardych stosowano normalne ciśnienie, a podczas pokonywania piaszczystej plaży ciśnienie to obniżano. W latach 1943-1945 zakłady Pontiac z Michigan wyprodukowały 21.147 egzemplarzy.

Dane techniczne:

Masa:
Wymiary:
Układ napędowy:
Jednostka napędowa:
6500 kg
9300 x 2400 x 2600 mm
6×6
 

Opis konstrukcji:

Kierowca miał na swoim stanowisku do dyspozycji następujące dźwignie sterujące pracą poszczególnych mechanizmów: wybór napędu na 2 lub 4 koła, terenowy reduktor, regulację ciśnienia powietrza w oponach, wyciągarkę kotwicy, załączanie napędu śruby i kierowanie sterem używanym podczas pływania.

Źródło:

Tomasz Szczerbicki „Motocykle II Wojny Światowej”, wyd. L&L, 2006

Instrukcja „ Instruction Book Driving & Maintenance for Trucks ¼ ton (U.S.A.) (Inc. Trailers, 2 Weel, 8 cwt.) Make: Willys-Overland Model MB (4×4), Ford Model GPW (4×4)”, 1944

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.