Samochód terenowy Standard JAB

Historia konstrukcji:

Samochód osobowy opracowany w 1944 roku w brytyjskich zakładach Standard Motor Company w Coventry. Oznaczenie literowe modelu pochodziło od Jungle Airborne Buggy.

Wersja Mk. II została wyprodukowana w ilości 6 egzemplarzy. Niewielkie wymiary nowego pojazdu miały umożliwić jego wykorzystanie podczas operacji powietrzno-desantowych. Dodatkowo pojazd standardowo był zaopatrzony w lekką przyczepkę dzięki której, z wykorzystaniem kilku pustych kanistrów, uzyskiwał pływalność pozwalającą na pokonanie przeszkody wodnej. Zakończenie wojny wstrzymało dalszy rozwój pojazdu.

Dane techniczne:

Masa:
Wymiary:
Układ napędowy:
Jednostka napędowa:
 
 
Skrzynia przekładniowa:
Prędkość maksymalna:
336 kg
1.980 x 1.031 x 1.066 mm
4×2
silnik 4-cyl. w układzie rzędowym, zapłon iskrowy,
chłodzony cieczą, pojemność 1.006 cm3,
o mocy 23 KM przy 4.000 obr./min
3 biegi do przodu plus wsteczny, terenowy reduktor
na drodze 48 km/h

Opis konstrukcji:

Przednie koła były zawieszone niezależne na wahaczach amortyzowanych za pomocą ćwierćeliptycznych resorów piórowych, natomiast koła tylnej osi były amortyzowane poprzecznym półeliptycznym resorem piórowym. Cylindryczny zbiornik paliwa znajdował się pod siedzeniami załogi które przypominały siodła motocyklowe (dwa z przodu oraz dwa z tyłu).

Źródła:

David Fletcher „British military transport 1829-1956”, wyd. The Tank Muzeum, 1998

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.