Samochód terenowy Toyota Typ 4 (AK10)

Historia konstrukcji:

Lekki samochód terenowy opracowany w japońskich zakładach Toyota Jidōsha Kabushiki-gaisha. Zbudowany na bazie oceny zdobytego w 1942 roku na Filipinach amerykańskiego samochodu terenowego Bantam Mk. II. Toyota podjęła prace nad tym samochodem w styczniu 1944 roku. Prototyp został ukończony 10 lipca 1944 roku, a do końca miesiąca zbudowano kolejne 4 egzemplarze. Pojazd został wybrany  do produkcji seryjnej ale trudności produkcyjne (zbombardowana fabryka, trzęsienie ziemi w prefekturze Aichi) spowodowały że powstały prawdopodobnie tylko 4 egzemplarze seryjne.

Dane techniczne:

Liczba miejsc:
Masa:
Ładowność:
Wymiary:
Rozstaw osi:
Rozstaw kół:
Układ napędowy:
Jednostka napędowa:
 
 
Skrzynia przekładniowa:
Prędkość maksymalna:
Zbiornik paliwa:
4
własna 1100 kg
500 kg
3.390 x 1.570 x 1.370 (z podniesiona szybą ok. 1.800) mm
2.300 mm
1.300 mm
4×4
silnik 4-cyl. w układzie rzędowym, zapłon iskrowy,
chłodzony cieczą, pojemność 2.585 cm3,
typu Model C o mocy 43 KM przy 2.800 obr./min
3 biegi do przodu plus wsteczny, terenowy reduktor
na drodze 80 km/h
50 litrów

Opis konstrukcji:

Układ napędowy zaadaptowany z cywilnego samochodu osobowego Toyota AE. Czterosuwowy silnik górnozaworowy (ohv). Średnica cylindra 84,14 mm, skok tłoka 101,6 mm, stopień sprężania 6:1. Umieszczony z przodu silnik poprzez skrzynię przekładniową i rozdzielczą napędzał obie osie. Standardowo napęd był przenoszony na tylną oś, z możliwością dołączenia napędu na przednią oś w razie napotkania ciężkich warunków terenowych.

Źródła:

Instrukcja TM-E 30-480 „Handbook on Japanese Military Forces”, 1944

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.