Lekki samochód wielozadaniowy Car, 4×2, Light Utility, Austin 10 H.P.

Historia konstrukcji:

Samochód wielozadaniowy opracowany w 1939 roku w brytyjskich zakładach Austin Motor Company Ltd. w Northfield.

Wykorzystano podwozie i układ napędowy cywilnego samochodu osobowego Austin Ten, do których dodano nowe nadwozie typu pickup. W latach 1940-1944 wyprodukowano około 30 tysięcy egzemplarzy.

Dane techniczne:

Masa:
 
Wymiary:
Rozstaw osi:
Rozstaw kół:
Układ napędowy:
Jednostka napędowa:
 
 
Skrzynia przekładniowa:
Prędkość maksymalna:
Zbiornik paliwa:
Zasięg:
własna 895 kg,
całkowita 1.514 kg
3.988 x 1.604 x 1.968 mm, prześwit 217 mm
2.407 mm
przód 1.232 mm, tył 1.308 mm
4×2
silnik 4-cyl. w układzie rzędowym, zapłon iskrowy,
chłodzony cieczą, pojemność 1237 cm3,
typu G3-222AB o mocy 29,5 KM przy 4.000 obr./min
4 biegi do przodu plus wsteczny
na drodze 80 km/h
39 litrów
na drodze 300 km

Opis konstrukcji:

Zamknięta metalowa kabina była pozbawiona tylnej ściany, co zapewniało dostęp do skrzyni ładunkowej. Dodatkowo w przedniej części skrzyni ładunkowej znajdowały się dwa składane fotele. Przestrzeń ładunkowa była osłaniana brezentową plandeką.

Zawieszenie kół na sztywnych osiach amortyzowanych półeliptycznymi resorami piórowymi i hydraulicznymi amortyzatorami ramieniowymi. Instalacja elektryczna o napięciu 12 V.

Czterosuwowy silnik górnozaworowy (ohv). Średnica cylindra 66,65 mm, skok tłoka 88,9 mm, stopień sprężania 6,52:1. Gaźnik typu Zenith 30VM4. Umieszczony z przodu silnik poprzez skrzynię biegów napędzał koła tylne. Trzeci i czwarty bieg zsynchronizowane. Hamulce mechaniczne bez wspomagania działały na wszystkie koła. Stosowano opony rozmiaru 6.00-16”. Koło zapasowe było mocowane na dachu kabiny.

Źródła:

Instrukcja „Maintenance manual and instruction book Car, 2-seater, 4×2, Austin Model G/YG. Light Utility 10 H.P.”, 1944

David Fletcher „British military transport 1829-1956”, wyd. The Tank Muzeum, 1998

David E. Jane „British military transport”, wyd. Almark Publishing Co. Ltd., 1978

Internet:

http://www.tillyregister.com/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *